‘Vuist’ – Daan Esch

ISBN: 9789401484015

Daan Esch heeft met Vuist weer een prachtige literaire roman geschreven. Zijn debuutroman Stem werd in 2017 met veel enthousiasme onthaald en groeide uit tot Lannoo’s best verkochte literaire debuut ooit!
Samen met sopraan Charlotte Wajnberg, bas Shadi Torbey, pianist Aaron Wajnberg en videocineaste Mirjam Devriendt brengt hij een wervelende musico-literaire conference rondom Vuist. Een vrije fantasie op Goethes Faust.

Vuist is net veertig en heeft het gevoel dat haar leven geleefd wordt, in plaats van dat ze zelf leeft. Ze wil het leven voelen in plaats van het te ondergaan. Daarom gaat ze op zoek naar een partner, wil ze moeder worden en een job scoren. Ze solliciteert voor de job van communicatieverantwoordelijke bij een groot chemiebedrijf. Daar leert ze Faire kennen. Een vrouw die alles over heeft voor macht en aanzien, die Vuist graag wil kneden tot een pion in haar spel en die haar chemie gebruikt om Vuist meer en meer in haar web te vangen. Het web van een harde vrouw die wil overleven in een mannenwereld. Lukt het Vuist om vast te houden aan haar eigen normen en waarden? En dit in combinatie met de tegenslagen die ze te verwerken krijgt in haar leven? Of laat ze zich vangen in het toxische web van Faire en gooit ze daarmee haar eigen principes overboord?
Dat lees je in dit eigentijdse Faust-verhaal.

De cover van Vuist oogt heel lieflijk met de zachte pasteltinten en lijkt in eerste instantie weinig gemeen te hebben met het verhaal. Maar naarmate je verder leest zie je elke keer als je het boek terug vastneemt iets nieuws op de cover. En aan het einde van het boek lijkt alles op zijn plaats te vallen. Het verhaal wordt treffend samengevat in de tekening.

Al vanaf de eerste pagina was mijn interesse gewekt. Het begint met een portie humor waardoor het uitnodigt tot starten met lezen.
Het boek is opgedeeld in 6 grote delen die elk verwijzen naar een element uit de tabel van Mendelejev. Elk deel is opgesplitst in kleine, behapbare hoofdstukken. Dit maakt dat het boek vlot leest. Daan Esch heeft telkens ook voor een treffende titel gekozen per hoofdstuk, die structuur geeft aan het verhaal. Het eerste, korte deel wordt verteld vanuit het personaal vertelperspectief. Hier leren we Faire kennen. De volgende delen worden verteld vanuit het ik-perspectief, hier kijken we door de ogen van Vuist.
De personages worden echt uitgewerkt door de schrijver. Je gaat volledig in de diepte op vlak van kwetsuren, emoties, pantsers die gecreëerd werden om te overleven enzovoort. Dit tilt het werk toch wel naar een hoger niveau. De schrijver schijft in poëtische zinnen. Zinnen die je moet proeven op je tong, die je moet herlezen om de diepgang ervan te vatten. Het is geen boek dat je snel even tussendoor leest, je moet er je tijd voor nemen om het met aandacht in je op te nemen. Dit mag je echter niet tegenhouden om het boek te lezen. Door de prachtige vergelijkingen en de poëtische taal blijft het verhaal je fascineren. De zinnen hebben een bepaalde chemie die je dwingt om verder te lezen.

“Ik ontwaak naast een gemis dat heel de nacht met open ogen naar het plafond heeft liggen staren. Een slapeloze rusteloosheid schurkt tegen mijn bed aan. Zij ademt niet, neemt geen volume in onder de sprei, kreukelt geen afdruk in mijn lakens. En toch neem ik haar waar. Zij is een iets wat niets wil zijn, maar desondanks springlevend is. En net in die afwezigheid, die zelfverklaarde leegte, beklemt zij mij het meest….” (p171)

Je leert Vuist en Faire zo goed kennen dat je met hen wilt blijven meelopen.
Er wordt een rijke taal gebruikt om de monologen en dialogen diepgang te geven, waardoor ze een reflectie vormen voor de lezer. Je gaat nadenken over thema’s als kinderloosheid, niet gezien worden/je niet goed genoeg voelen, relaties, ziekte… De diepgang van de verschillende thema’s is een verademing net omwille van die diepgang. Het maakt dat Vuist aanzet tot zelfreflectie en gesprek.
Het psychologische spel van Faire is walgelijk en fascinerend tegelijkertijd.
Het taalgebruik van Daan Esch betovert je en blijft je meenemen tot de laatste letter en ver daarna.

Vuist is met andere woorden een boek dat iedereen in huis zou moeten hebben. Een must read voor iedereen die houdt van diepgang. Het ideale middel om te komen tot een goed gesprek over waarden en normen. Waar ligt jouw grens?
Ik heb met spijt de laatste bladzijde omgeslagen. Het krijgt van mij 5 welverdiende sterren!

Ellen

Uitgever: Lannoo