‘Stille angst’ – Robert Bryndza

ISBN: 9789022596555

Twee succesvolle thrillerseries heeft deze voormalig acteur op zijn naam staan. En iedere lezer heeft zijn eigen favoriete personage: Erika Foster of Kate Marshall. De in Groot-Brittannië geboren auteur, woont tegenwoordig in Slowakije. Hij verkocht tot dusver al meer dan zes miljoen(!) exemplaren van zijn thrillers.

Stille angst is een standalone. Robert Bryndza geeft in zijn nawoord aan dat zijn vakanties in Kroatië zo verrukkelijk zijn dat ze een eigen misdaadavontuur verdienen. Dus we moeten het als lezer zonder Kate of Erika doen. Het blijft allemaal wel vertrouwd om te bemerken dat ook deze keer het artwork voor de omslag weer is verzorgd door Henry Steadman. De visuele herkenbaarheid is gewaarborgd en of dit nog niet voldoende is, is ervoor gekozen om weer zo’n foeilelijke sticker op het omslag te plakken met de overbodige tekst ‘De nieuwe Bryndza’. Wanneer over een tijd de achtste Erika Foster verschijnt, want die wordt aangekondigd in het nawoord, is de tekst op de gele sticker feitelijk onjuist dus is het enige dat houdbaar is aan deze sticker, het feit dat hij nog altijd prominent op jouw boek zit.

Waar gaat het verhaal over? Maggie Kendall is getrouwd met Will en werkt als traumachirurg op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis in London. Wanneer tijdens een reguliere chaotische werkdag een patiënt met een schotwond wordt binnengebracht gaat het zorgteam direct aan de slag. Maggie komt tot de schokkende ontdekking dat haar man Will het slachtoffer is. Hij komt te overlijden en wanneer Maggie ervan overtuigd is dat de politie op zoek zal gaan naar de dader(s), laat de politie weten dat het om zelfdoding gaat.

De hele wereld van Maggie stort in. Wanneer zij later naar hun vakantiewoning in Kroatië vertrekt om even tot rust te komen en Will zijn persoonlijke spullen op te halen, ontvangt ze daar een mysterieuze brief. De brief is cryptisch van inhoud en de afzender is haar onlangs gestorven man Will.

Dat Robert Bryndza kan schrijven is geen verrassing. Hij weet de zintuigen te prikkelen door de geluiden, geuren, kleuren, sfeer en gevoelens op het Kroatische eiland tot in detail te beschrijven, zonder de vaart in de aaneenschakeling van gebeurtenissen te verliezen.

Ondanks het feit dat bovenstaande synopsis van het verhaal sterk gevonden is, was het voor mij in de eerste helft van het boek niet louter genieten. Sommige gebeurtenissen zijn zo vergezocht en absurdistisch toevallig dat het bijna kinderlijk aandoet. Het creëert krampachtige spanning die de vergelijking oproept met het standaard naïeve gedrag van vrouwelijke personages in horrorfilms. Er ontstond zelfs een lichte mate van ergernis waardoor ik op zoek ging naar meer toevalligheden in het vervolg van het verhaal, in plaats van mee te leven met het hoofdpersonage Maggie. Dat werd ook al vergemakkelijkt doordat Maggie niet altijd sympathiek overkomt.

Er zijn slechts een handvol personages op het eiland dat in het vakantieseizoen bomvol zit met toeristen. Dat het eiland nu vrijwel volledig verlaten is, geeft een sinistere lading maar is tegelijkertijd niet echt geloofwaardig. Zo kan ik een tiental gebeurtenissen noemen die op zijn minst vreemd zijn. Om geen spoilers te geven, kies ik ervoor dit niet specifiek te maken. Op de helft van het boek bemerk ik dat ik niet langer zoek naar deze toevalligheden. Het avontuur heeft mij te pakken. En laat mij pas los wanneer ik het boek met een zucht dicht sla. Wat een sterk plot en wat is Bryndza erin geslaagd om zo ongeveer iedereen verdacht te maken. En dan bedoel ik ook: iedereen.

⭐️⭐️⭐️ Met Stille angst van Robert Bryndza haal je een misdaadthriller in huis die gemengde gevoelens heeft opgeroepen. Een waanzinnig idee is matig uitgewerkt tot een uiteindelijk complexe actiethriller die je richting de afloop lang in onzekerheid en spanning laat. Ik wacht met spanning op de volgende nieuwe van Bryndza.

‘Islands in the stream
That is what we are
No one in between