‘Reünie’ – Jonas Boets

ISBN: 9789022340011

Reünie is een spannende thriller geschreven door Jonas Boets. Het verhaal begint met een schoolreünie in het Brugse Sint-Lodewijkscollege. Tijdens de rondleiding stoot men op het lijk van priester Lanoye, de leerkracht geschiedenis van de school. Meteen wordt gedacht aan een wraakactie omwille van misbruik, maar de jonge commissaris Van In gelooft niet in die theorie. Samen met zijn naaste collega Guido Versavel graaft hij dieper in het verleden van de toenmalige studenten. Kort na de reünie valt er opnieuw een dode. Wat is er aan de hand? Kunnen feiten uit het verleden de reden zijn voor deze misdaden?

Het boek gaat over het befaamde personage Pieter Van In. Er werden reeds tientallen boeken geschreven over hem, weliswaar door schrijver Pieter Aspe die jammer genoeg het leven liet in 2022. Wat vind ik het gewaagd om als auteur zijnde een boek te schrijven over een personage waarover zoveel boeken werden geschreven, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van de overleden auteur. Ik kan alleen maar zeggen dat Jonas Boets hier in is geslaagd. Hij weet perfect dezelfde sfeer te creëren als in de andere boeken over het hoofdpersonage. Hij heeft een vlotte schrijfstijl en werkt met korte hoofdstukken, waardoor ik het boek snel wou uitlezen. Je wil namelijk weten wie de moord(en) heeft gepleegd. Is er één dader of zijn er meerdere? Wat zijn de beweegredenen voor de moord(en)? Zullen er nog slachtoffers vallen? De auteur slaagt er in om je van in het begin mee te nemen in het verhaal, maar hij houdt je in spanning en wekt je nieuwsgierigheid steeds op. Het blijft namelijk wachten tot op het einde om antwoorden te krijgen op al deze vragen.

Het boek Reünie vertelt in feite het verhaal van een jonge Pieter Van In en speelt zich af voor het allereerste boek van Pieter Aspe. Dit vond ik even wennen. We kennen Van In namelijk al door de vele boeken en door de misdaadserie die vele jaren lopende was op televisie. Zo is hij in dit boek single en leert hij duvel drinken, terwijl iedereen weet dat duvel zijn lievelingsdrank is, alsook dat hij een goede relatie heeft met Hannelore Martens.

De zoektocht naar de dader(s) brengt de lezer ook in contact met vele andere personages. De auteur slaagt er in om ook deze personen levensecht te beschrijven, elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Jonas omschrijft de diverse emoties waarmee ze te maken krijgen, wat het verhaal mooi maakt. Zo kunnen de lezers hen gemakkelijk begrijpen en met hen meevoelen. Eén van de andere hoofdpersonages is collega Guido Versavel, die je ook al kent door de boeken en de serie.

Boets heeft zijn best gedaan om eenzelfde Van In en Versavel naar voor te brengen in zijn boek, met alle respect naar wijlen auteur Pieter Aspe. Het is hem dan ook gelukt om een verhaal te schrijven met de gekende elementen die de fans van de reeks al kennen, maar hij drukt er toch zijn eigen stempel op. Heel sterk! Ook aan de cover merk je dat de schrijver respect heeft voor Aspe. Hij heeft namelijk gekozen voor een afbeelding die in lijn ligt met eerder verschenen werk. Meer heeft dit boek niet nodig.

Afsluitend kan ik zeggen dat dit boek een meeslepende misdaadroman is met veel personages en een intrigerend plot. Fans van Pieter Aspe zullen zeker niet op hun honger blijven zitten en zullen dit boek van Jonas Boets met beide handen omarmen. Van mij krijgt Reünie 4 sterren. De enige reden waarom ik geen 5 sterren geef, is omdat het voor mij toch wennen is aan het feit dat we kennismaken met Van In in zijn vroegere jaren.

Ellen

Genre: Thrillers en spanning
Uitgever: Manteau