‘Vleugellam’ – Anne van Zwieten

ISBN: 9789083259543

Bij dit boek moet ik beginnen met de cover. Deze is buitengewoon fraai en pakt handig enkele belangrijke dingen uit het boek samen. We zien de benen van een ballerina met tutu op spitzen en daarnaast de vleugel van een vogel. De spitzen rood bespat, verf of bloed? Uiteraard is het bloed, want het is een thriller. Het is de eerste thriller van deze, mij onbekende auteur, Anne van Zwieten. En wat voor één. Het boek gaat over Inez, een jonge vrouw die, net zoals zoveel jonge vrouwen tegenwoordig, het niet precies meer weet wat ze nu wil, met haar leven, haar werk en haar relatie. In haar hart heeft ze al afscheid genomen van vriendje Daniël, maar deze heeft dat nog niet dusdanig begrepen. Haar passie, en tevens haar werk was ballerina zijn. Maar met dat hectische, uiterst inspannende leventje is ze gestopt.

Toen ze afscheid nam van het balletgezelschap had ze verwacht dat ze zich opgelucht zou voelen, maar het loslaten bleek moeilijker dan verwacht.

Fotograferen was altijd al een hobby van haar geweest. Ze besluit een cursus fotografie te gaan doen om te kijken of ze dáár haar beroep van zou kunnen maken. De cursusleider is Marc, voor wie Inez meteen een bepaalde aantrekkingskracht voelt. Marc voelt zich ook aangetrokken tot Inez, met name tot haar prachtige ballerina benen. Zelf heeft Marc een misvorming aan zijn benen, die hem belet normaal te kunnen lopen. Het blijkt dat Marc als kind al gepest is vanwege zijn misvorming. Zelfs zijn moeder minachtte hem en walgde van zijn kromme, lelijke benen. De ironie was dat zijzelf ballerina was met prachtige benen. Dat heeft bij Marc een grote fascinatie gebracht voor perfecte ballerina benen.

Inez trippelt nietsvermoedend verder door het leven, terwijl de mannen om haar heen allerlei issues hebben. Daniël kan geen “Nee” horen en Marc heeft een grote frustratie. Langzaam maar zeker ontvouwt het verhaal zich en werkt het toe naar de spannende ontknoping. Via jaloezie, bedreiging en chantage wordt het telkens een graadje erger. Totdat op een gegeven moment de knoppen doorslaan en het een gevecht wordt op leven en dood.

Naast de verwikkelingen, de actie en de spanning heeft de schrijfster ook tijd genomen voor contemplatie. Zo schrijft ze over Daniël:

“Hij had de lach aan zijn kont hangen, althans, zo zag ze dat toen. Nu ziet ze alleen een brallerige mooiprater, een eikel….”

En verderop:
[Daniël tegen Inez:] “Uiteindelijk komt het door jou dat het nu niet goed met me gaat, hè.” [wanneer hij zich na het vreemdgaan ook overdadig in de alcohol stort]

Inez heeft zich in het verleden laten aborteren toen bleek dat niet alles in orde was met de foetus. Van Zwieten stelt hardop enkele vragen daarover in haar boek:

“Heb je ooit aan het kind in je buik gedacht? Of het misschien had willen leven? Wanneer is een leven waard om geleefd te worden?”

Marc heeft zich zijn hele leven minderwaardig en ongewenst gevoeld. Vanaf jongs af aan heeft hij zich geïnteresseerd in de gierzwaluw. Dit kleine vogeltje kan duizenden kilometers vliegen, maar niet of nauwelijks lopen met zijn kromme vergroeide pootjes. Marc heeft zich toegelegd op het fotograferen van juist dát vogeltje en vereenzelvigt zich daar mee. Elk hoofdstuk wordt bekeken vanuit een ander perspectief. Telkens wanneer dat het perspectief van Marc is, staat er een kleine quote met een wetenswaardigheid over de gierzwaluw boven. Een erg leuk idee.

Anne van Zwieten heeft een erg goed boek geschreven. De redactie is in orde op een paar kleinigheidjes na. Zo wordt er opeens, op een kwart van het boek pas, een tweelingbroer van Marc ten tonele gevoerd, die heel belangrijk voor hem blijkt te zijn. Dat had iets beter en eerder ingeleid kunnen worden. Net als de claustrofobie van Inez voor kleine ruimten. Als je dat noemt, moet je er ook iets meer mee doen. Maar dat zijn kleine puntjes in een verder heel sterk verhaal.  4 sterren.

Roelant

Uitgever: Gopher
ISBN: 9789083259543