‘Het nieuwe land 2 – Goede hoop’ – Sarah Lark

ISBN: 9789026161261

Goede hoop is het tweede deel in de ‘Het nieuwe land’-serie van Sarah Lark. Grote dromen, het eerste deel werd eerder dit jaar in het Nederlands vertaald. Lark boekte internationaal grote successen met haar boeken over Nieuw-Zeeland, waarin ze historische feiten in een fictief verhaal verwerkt. De Duitse Lark schrijft onder meerdere synoniemen, Christiane Gohl, Ricarda Jordan en Elisabeth Rotenberg. Ze is gepromoveerd in de pedagogiek en werkte als journalist en reisleidster.

Goede Hoop speelt zich af in de periode 1929 – 1949. De dierenartsen Nellie en Maria vertrekken met hun mannen Walter en Bernhard, naar Nieuw-Zeeland om hier een nieuw bestaan op te bouwen na Berlijn ‘ontvlucht’ te zijn. Het veranderende klimaat voor Joden in Duitsland heeft hun daartoe doen besluiten. Ze openen gezamenlijk een dierenarts praktijk en Walter gaat als paardentrainer werken.

Helaas is hun voorspoed van korte duur door een aardbeving en het uitbreken van de oorlog. Wanneer de wereldwijde crisis Nieuw-Zeeland bereikt en daar ook het klimaat voor Joden dreigt te veranderen doet dit Maria, Bernhard en Walter besluiten om met een circus mee te gaan naar Australië. Nellie blijft alleen achter met de kinderen in Nieuw-Zeeland. Gaat ze het redden met hulp van vrienden om de dierenartspraktijk overeind te houden en komt Walter terug?

Het verhaal, dat ‘opgehangen’ is aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en vol feiten staat, is opgedeeld in verschillende tijdsperioden. De plaatsen en landen waar het zich afspeelt staan erbij vermeld. Wie denkt een echte feelgood in handen te hebben komt bedrogen uit, want het boek is een vermenging van feelgood en spanning. Het bevat weinig romantische momenten, maar veel kommer en kwel die door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog versterkt worden. De liefde die erin voorkomt heeft een zogenaamd zwart randje, door dingen die er omheen plaatsvinden.

Het is jammer dat er nergens echt diepgang in de personages in het verhaal zit. Goed te merken is dat Lark veel onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog heeft gedaan. De invasie op Kreta en de aardbeving in Nieuw-Zeeland worden uitgebreid beschreven, net als de gevolgen van de oorlog; beurscrash, werkeloosheid en woningnood. De meeste personages leren we niet heel goed kennen. Met Nelly leef je het meeste mee, omdat zij bijna in haar eentje kinderen groot moet brengen, en een dierenartspraktijk moet runnen. Hierdoor raakt ze behoorlijk overwerkt en wordt danig op de proef gesteld.

Wel stimuleert ze andere vrouwen door aan te geven; “Je kunt alles bereiken wat je wilt”. Maria kan nog altijd moeilijk met andere mensen omgaan en komt autistisch over, maar weet zich met hulp van haar man Bernhard toch te redden. Walter komt over als een egoïstische man, maar weet dit deels goed te maken door een rol in de oorlog op Kreta te spelen.

De verschillende verhaallijnen spelen zich in Nieuw-Zeeland, Australië en Kreta af. Zo wordt de oorlog en zijn invloed op de levens van Nellie en Maria van verschillende kanten belicht en komen deze aan het einde van het boek bij elkaar. Wel is het een beetje teveel van alles, waardoor de samenhang in het verhaal een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Trauma’s ontstaan door de oorlog, maar ook moederliefde of het gebrek eraan weet Lark goed weer te geven. De manier waarop met (wilde) dieren in een circus in die tijd omgegaan werd komen binnen bij de lezer. Dieren die gedwongen werden met hooivorken en hete platen om zo kunstjes te leren.

”De mensen vinden de dieren niet belangrijk, die interesseren zich alleen voor de winst”.

In Goede hoop verloopt het leven niet altijd zoals gepland, en is voor vrouwen nog steeds een ondergeschikte rol aan de man weggelegd, maar begint dit wel te veranderen. Dit soms langdradige, maar wel boeiende verhaal krijgt 3 ½ ster.

Genre: Feelgood
Uitgever: De Fontein
ISBN: 9789026161261