‘Alfie: Kat onder de kerstboom’ – Rachel Wells

ISBN: 9789402711257

Het is bijna Kerstmis, en de katten Alfie en George kijken er enorm naar uit. Dit jaar organiseert de buurt een kerstvoorstelling om zo geld in te zamelen voor een daklozencentrum. Iedereen is druk aan het werk hiervoor, ook Alfie en George. Maar dan loopt het fout. Iemand heeft alle decorstukken vernield. Iemand wil duidelijk de voorstelling saboteren. Maar waarom? Alfie en George willen de boel redden en gaan op zoek naar de dader. Want de voorstelling moet doorgaan!

Met Kat onder de kerstboom heeft Rachel Wells een vrolijke en hartverwarmende feelgood neergezet. Het nieuwste deel in de Alfiereeks, en daarmee al het zevende boek in deze kattenserie. Alfie en George brengen samen met de andere katten – en hond Rakker – de kerstsfeer tot bij de lezer. Een beetje licht in deze donkere dagen voor kerst.

Het is niet moeilijk om te raden in welke periode het verhaal zich afspeelt. Kerstmis is dan ook een ideaal moment voor een liefde- en humorvol verhaal. Net als in het vorige boek Kat in de kou, wordt het kerstthema dankbaar gebruikt om enkele maatschappelijke onderwerpen aan te kaarten. Zoals liefde, vriendschap, verlies, vergeving, elkaar helpen,… Kat onder de kerstboom is meer dan alleen maar een grappig kattenverhaal.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Alfie. Dit dierenperspectief, waarbij dieren menselijke gedachten en ideeën hebben, is iets waar je van moet houden. In elk geval levert het vaak grappige scènes op, zeker als Alfie iets wil duidelijk maken aan zijn mensen. Zoals zijn idee over geld inzamelen voor de daklozen. Uiteindelijk werken ze allemaal samen, mens en dier, om een mooie kerstvoorstelling te organiseren. Tot er iemand het decor vernietigt. Dit brengt de nodige spanning mee in het verhaal, want wie doet dit en waarom? Alfie en George gaan direct op onderzoek uit. Dat brengt hen in de meest onverwachte situaties.

Na zeven boeken kennen we intussen Alfie al erg goed. Hij heeft attitude, is grappig, lief en behulpzaam. Hij heeft veel zelfvertrouwen (soms wat teveel) en is ook een beetje eigenwijs. Alfie houdt van zijn geadopteerde zoon George, die als kitten heel veel energie heeft. Ook aan Rakker heeft hij nog steeds zijn pootjes vol. Alfie en George proberen zo goed mogelijk voor hun mensen te zorgen. Zo is Tommy zichzelf niet, is hij voortdurend kwaad en humeurig en doet hij niet meer zijn best op school. Alfie wil uitzoeken wat er aan de hand is. De meeste personages zie je in meer of mindere mate evolueren doorheen de reeks. Met af en toe een nieuw onbekend iemand erbij, zoals nu bijvoorbeeld baby Theo.

Kat onder de kerstboom is perfect los van de rest te lezen, want er wordt voldoende teruggeblikt naar eerdere gebeurtenissen. Zeker naar het laatste boek, waar Rakker werd geïntroduceerd en waar Alfie zijn eerste liefde weer tegenkwam. Rachel Wells heeft een toegankelijke en meeslepende schrijfstijl. Ze weet na al deze boeken perfect hoe ze de kattenwereld natuurgetrouw moet neerzetten. Met als belangrijk gegeven dat mensen en katten gelijkwaardig zijn aan elkaar. Dit alles met een flinke dosis humor, zeker wat de acties van Alfie betreffen. Met zo’n kat valt er altijd iets te beleven!

Kat onder de kerstboom is net als de andere boeken een aanrader voor kattenliefhebbers. De warme kerstboodschap om mensen die het minder goed hebben te helpen, geeft een warm gevoel in deze koude dagen. Gecombineerd met de grappige acties van Alfie, George en Co. maakt dit een leuk boek om gezellig bij de kerstboom te lezen. De glimlach op je gezicht volgt vanzelf. 3,5 sardientjes voor Alfie!

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402711257
Aantal pagina’s: 295