‘Stootshorn’ – Nick Kieft

ISBN: 9789493245990

Nick Kieft besloot, nadat hij 17 jaar geschiedenisleraar was, dat het tijd werd om zich verder te verdiepen in de geschiedenis. Hij ging deeltijds doctoraal studeren aan de Rijksuniversiteit in Groningen en studeerde in 2001 af in economische en sociale geschiedenis. Hij kreeg daarna een stipendium om de ontwikkeling van het landschap van Groningen vanaf de eerste bewoning tot circa 1900 te onderzoeken. Daar stuitte hij op een bijzondere gebeurtenis. Een landgoed in de streek Stootshorn werd in stukken verdeeld en geveild. De kopers waren landarbeiders. Dat was in de 19e eeuw heel bijzonder, landarbeiders hadden toen nooit onroerend goed in eigendom. Deze gebeurtenis wordt in het boek uitgewerkt.

Geschiedenis vind ik zelf heel interessant en dan met name het aspect hoe de mensen leefden, welke keuzes maken zij in het leven en waarom. Ik denk dat ik deze liefde van mijn vader erfde. Wij hadden veel geschiedenisboeken in huis die ik graag verslond. Ik ben benieuwd wat dit boek te bieden heeft.

Op de kaft zien we een stukje van het landgoed, Huize Stootshorn en een deel van de kaart van lang geleden waar een aantal boerderijen in getekend staan. De kaft heeft een groen/bruine tint om het wat ouder te laten lijken als een soort sepia.

Het boek begint met een dankwoord van de schrijver, gevolgd door een voorwoord van Annemiek Hoesen-Spithorst, wethouder gemeente Midden-Groningen. De inleiding begint met een raadsel. Dwangsweg 13 is vanaf de Dwangsweg niet te bereiken. Hoe dat komt, tja dan moet je het boek lezen.

De inleiding geeft een algemeen beeld van de provincie Groningen en waarom die zo uniek is. Je leest wat beklemrecht en recht van opstrek inhoudt en waarom dat zo belangrijk is voor de ontwikkeling van Groningen. Een ander aspect is dat het landschap van Groningen omringd was door ontoegankelijke veen- en kleigebieden. Geen gebied om te wonen voor de adel, daarom woonden daar zoals Nick Kieft ze noemt ‘lokale potentaatjes’, hoofdelingen genoemd. Door het ontbreken van de adel werd het landschap ook anders ingericht, dat maakt het dus uniek als je dat vergelijkt met de rest van Nederland.

Vervolgens beschrijft Nick Kieft in 27 hoofdstukken alle aspecten van Groningen en specifiek Stootshorn, de hoek van Stota. Je leest meer over het landschap, het plaatselijk bestuur, het landgoed en de boeren in de 19e eeuw tot aan de meidagen van 1940. Een aantal kaarten, grafieken en foto’s maken het boek af. Uiteraard bevat het boek een nawoord en een vermelding van alle bronnen.

Het is een heerlijk geschiedenisboek dat voor een non-fictieboek verrassend makkelijk weg leest. Het is alsof ik weer terug ben in de klas en de leraar een geschiedenisverhaal vertelt. Ik vind het van lef tonen dat uitgeverij Palmslag dit boek heeft uitgebracht. Naar mijn mening is het boek leuk om cadeau te doen aan iemand die in Groningen woont of aan een geschiedenisliefhebber. Ik heb weer veel algemene kennis opgedaan. Ik kijk nu toch anders naar het Groningse landschap als we weer eens via Groningen naar Zweden rijden. Ik geef het boek 4 sterren.

Genre: Non-fictie geschiedenis
Uitgever: Uitgeverij Palmslag
ISBN: 9789493245990