‘Pangaea boek 1 – Verloren wereld’ – Tycho Scholten

ISBN: 9789463082617

Ik wil deze recensie toch beginnen met bewondering voor de auteur! Het idee van dit verhaal ontstond al toen hij 12(!) jaar was. In 2018 schreef hij dit idee uit en ontstond Pangaea, Verloren wereld. Tycho studeerde filosofie met een minor rechten aan de KU Leuven. Hij schreef al van kinds af aan. Zijn liefde voor fantasy, gecombineerd met interesse voor oude beschavingen, leidde tot de Pangaea-trilogie. Na 4 jaar schrijven, werd Pangaea, Verloren wereld opgepikt door Zilverspoor.
225 miljoen jaar geleden bestond de aarde uit 1 super continent, Pangaea. In de stad Utar, leren we Xugan en Minhue kennen. Xugan zou de volgende dag 20 jaar worden, de leeftijd waarop jongens mogen gaan werken. Ze zitten die avond bij elkaar, zonder te weten dat het de vooravond is van iets groots. Gerasim en Vasim zijn 2 broers die in Egar wonen. Gerasim is de koning van Egar en een van de grootste magiërs. Hij doet onderzoek naar o.a. botten van dinosauriërs en met zijn magie heeft hij al allerlei soorten dieren tot leven gewekt.
Dan valt Egar Utar aan met soldaten en monsters. De hele stad wordt vernield en platgebrand. De bevolking wordt vermoord. Xugan is de enige overlevende en hij heeft een belangrijke taak gekregen: de andere dorpen en steden waarschuwen, zodat zij niet hetzelfde lot ondergaan als Utar. Om hen te vertellen over het verraad van Egar. Zijn queeste lees je in Pangaea, Verloren wereld.
Het boek begint met de kaart van Pangaea. Op die manier kun je de queeste van Xugan ook echt volgen. Voor mij was dit een mooie toevoeging van de auteur. Daarna vermeldt hij 2 quotes van Vergilius. Aan het begin van het verhaal weet je nog niet zo goed waarom de auteur voor deze quotes gekozen heeft. Als je ze op het einde van het verhaal opnieuw leest zijn ze zeer treffend! In het voorwoord verwijst de auteur naar de geschiedenis van Pangaea. Hiermee laat hij zien dat zijn boek historisch onderbouwd is. Fantasy en geschiedenis zijn mooi met elkaar verweven.

Pangaea, Verloren wereld bestaat uit verschillende grotere delen. Elk deel vertelt het verhaal van een personage dat van belang is voor het verhaal. Deze personages komen afwisselend en regelmatig terug. Dit zorgt dat je wilt blijven lezen, want het verhaal van het ene personage wordt even onderbroken voor een intermezzo van een ander personage. Wat bindt deze personages? Wat is hun gezamenlijke doel in het verhaal?

Elk groter deel is nog eens opgedeeld in hoofdstukken, 80 korte hoofdstukken in totaal. Elk hoofdstuk is voorzien van een titel. De titel triggert om verder te lezen, maar geeft niets prijs over de inhoud. Ik vreesde in het begin voor spoilers, maar dat is geen enkele keer gebeurd. De auteur schrijft in het personaal vertelperspectief. Echter, wanneer het personage iets denkt, schakelt hij over naar het ik-perspectief. Ik vind dit verwarrend en ook wel wat storend in de leeservaring. Alsof je telkens even struikelt over de gedachte om dan terug vlot verder te lezen. Deze omschakeling is voor mij geen meerwaarde, eerder storend. Maar laat dit een van de weinige dingen zijn die ik aan te merken heb op dit verder prachtige boek!
De cover, ontworpen door Marijke van Leeuwen, Nishant Rodey en Bruno Garrido Macias, is een mooie samenvatting van de rode draad doorheen het verhaal. De strijd komt mooi terug in de vurige kleuren. De hoofdpersonen, waarmee de queeste begint, worden beiden op hun eigen karakteristieke manier weergegeven. Wat ik daarmee bedoel? Daarvoor moet je zeker het boek lezen!
De auteur hanteert een heel beeldende schrijfstijl. Zo begint hij met een hele mooie beschrijving over Atlantis. Minhue vertelt haar zoon Xugan over haar handelsreizen naar deze grote stad. Op deze manier start het verhaal al met een geheim en een visioen, waardoor je al snel getriggerd wordt om verder te lezen en het verhaal snel in galop verder gaat. De auteur beschrijft het strijden zo levensecht, dat je het echt voor je ziet. Je lijkt de brandgeur soms zelfs te ruiken. Het is alsof je naar een film kijkt in je hoofd. Een lezer op dit punt krijgen, is de kunst van het schrijven!
De auteur beschrijft veel details, zonder dat het storend is. Het helpt je de wereld van Xugan te leren kennen, iets wat toch wel nodig is om het verhaal beter te begrijpen. De spanning zit er vanaf het begin goed in en de auteur geeft je nauwelijks een adempauze. De strijd blijft maar doorgaan, de queeste blijft zich voortzetten.
Emoties worden heel mooi en beklemmend weergegeven. “Het beklemmende gevoel dat zijn laatste hoop vervlogen is, overvalt hem. De tentakels ervan reiken naar zijn buik, zijn borst, zijn keel, tot overal zaadjes van paniek gezaaid zijn.”  De auteur bewijst dat hij de filosofie meester is en al mooie inzichten verworven heeft voor een 18-jarige!
“Zorg alleen dat het geen uitweg wordt voor je verdriet, dat zul je nog steeds onder ogen moeten komen. Helaas nemen we onszelf, met al onze problemen, overal mee naartoe, waar we ook heen gaan.”
Hij schuwt poëtisch taalgebruik niet.
“Het beetje licht dat tussen de bladeren door valt, kleurt het bos en blijft dromerig hangen.”
Pangaea, Verloren wereld is een mengeling van fantasy, magie en levensechte emoties. Het is een verhaal vol heldenmoed. Van doorzettingsvermogen, ondanks de gruwelen en het verlies die je tegenkomt op je weg. Over het nemen van je verantwoordelijkheid, ook al lijkt het soms te zwaar om dragen. Het gaat over liefde voor man, vrouw en kinderen, het belang van een groep in plaats van enkel jij als individu. Over de rechten van de vrouw.
Pangaea, Verloren wereld is een verhaal van macht ten koste van alles, iets dat we in 2024 nog steeds meemaken. Vechten, vluchten, doden voor macht, land en geld. Helaas zijn we nu nog niet veel beschaafder dan de machthebbers van toen.
De auteur heeft gekozen voor een heel open einde. Gelukkig ligt deel 2: Verloren zoons, al klaar! Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Komt er een nieuwe queeste? Ik ben alleszins fan van Xugan en van de auteur. Daarom krijgt Pangaea, Verloren wereld 4,5 magische sterren!
Ellen Boutsen
Genre: fantasy en science-fiction
Uitgever: Zilverbron – Zilverspoor