‘Bitterzoet’ – Stephanie van der Pol

ISBN: 9789461098665

Op de kaft zie ik een plaatje van een jacht in de zee en op de voorgrond een mooi geklede dame en heer. De titel is in twee kleuren (oranje en roze) geschreven, bitter in het oranje en zoet in het roze. Een grappig detail, net als het hartje achter de naam van de schrijfster. Stephanie van der Pol was haar hele leven al bezig met het schrijven van verhalen. Ze vertrouwde haar gedachten, ervaringen en observaties toe aan het papier. Maar bewaarde ze in de kast tot ze begin 2020 besloot om daadwerkelijk een boek te schrijven. Met haar manuscript Ik haat en ik bemin is ze op televisie geweest bij ‘Eus boekenclub’, in de hoop op deze manier een uitgever te vinden voor haar historische roman. Inmiddels schrijft ze dagelijks, iedere ochtend om zes uur voor ze naar kantoor gaat. Wie weet kan dit verhaal een opstapje zijn voordat haar historische roman het levenslicht ziet.

Bitterzoet is het eerste verhaal van Stephanie van der Pol dat door De Verhalenfabriek als tussendoortje is uitgegeven. Het vertelt het verhaal van Eva, salesmanager bij Ocean View. Zij is verantwoordelijk voor het binnenhalen van orders voor de bouw van luxe jachten. Samen met haar collega Daan is ze daar erg goed in. Eva draagt wel een geheim met zich mee. Ze heeft haar leven zorgvuldig opgebouwd en heeft niemand iets verteld over haar verleden. Tot dit geheim letterlijk opduikt in haar leven en alles in duigen lijkt te vallen. Ocean View dreigt hierdoor een grote order mis te lopen en daarmee zet Eva haar baan ook op het spel. Hoe dit afloopt lees je in dit tussendoortje.

Het boek is een echte feelgood; voorspelbaar en romantisch, maar ook met een vleugje spanning. Voor mij is het een heerlijk tussendoortje waar ik niet veel bij hoeft na te denken. Ik wil de auteur complimenteren met het feit dat er zoveel verschillende aspecten van het leven, met bijbehorende emoties, zijn verwerkt in dit vrij korte verhaal. En dit dan ook nog zonder geloofwaardigheid van het verhaal te verliezen. Het gaf mij een zekere herkenbaarheid. De schrijfstijl is eenvoudig. Ik mis daarom wel de mooie zinnen. Het verhaal leest vlot weg en is heel erg geschikt voor die momenten dat je even wil wegduiken in een boek, maar niet genoeg tijd hebt voor een dik boek. Ik geef Bitterzoet 3 sterren. Ik ben wel benieuwd naar de historische roman mocht die uitgegeven worden.

Uitgever: De verhalenfabriek
ISBN: 9789461098665
Uitgave: december 2023