‘Losse Krabbels’ – Diggy Dex

ISBN: 9789038814926

Koen Jansen (1980) is beter bekend onder zijn artiestennaam Diggy Dex. Al vanaf zijn vroege tienerjaren had hij een voorkeur voor spelen met de Nederlandse taal. Hij is geboren in Amersfoort en groeide onder ideale omstandigheden op in Leusden in een liefdevol gezin. Op zijn vijftiende startte hij met rappen en toen hij samen met een aantal jongeren uit zijn omgeving de rapformatie DAC oprichtte, nam hij al snel zijn eerste platen op. Na de Middelbare school studeerde hij sociaal-culturele wetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

In 2006 bracht hij zijn eerste album uit. Na succesvolle hits als Treur niet (Ode aan het leven), Slaap lekker (Fantastig toch), De zon op en La Vie est belle werkt hij momenteel aan zijn achtste album. Hij was de eerste rapper die heeft opgetreden in een uitverkocht Carré. Hij schreef tevens liedteksten voor andere artiesten waaronder Susan en Freek, Guus Meeuwis, Buurman, Miss Montreal. De tekst van het nummer Leef dat van Andre Hazes Jr. een succes wist te maken, is ook van zijn hand.

Na een boek in de reeks Taalkunstenaars in 2019, is Losse Krabbels zijn tweede boek. Geen liedteksten deze keer, maar een verzameling losse notities uit de laatste jaren, gebundeld in een mooi ogend gebonden boekje. Persoonlijk ben ik geen groot Hip-Hop liefhebber maar Diggy heeft de gunfactor en is een leuke kerel. Dit werd ook voor de mensen die hem niet persoonlijk kennen (waaronder ikzelf) duidelijk in het televisieprogramma Beste Zangers, waar naast de vocale kwaliteiten ook de persoonlijkheid getoond wordt.

Het boekje dat honderdvijftig pagina’s telt is een extra momentje met deze artiest. In de tijd van een theatervoorstelling neemt Dex je mee in een beknopte versie van zijn leven en carrière. Hij doet dit aan de hand van een aantal thema’s waaronder Mijn stad over de stad Amersfoort waar hij dolgelukkig is met zijn partner Dagmar en hun twee kinderen, Vaders zoon over de relatie met zijn ouders en het verlies van zijn vader en Adem in over zingeving. Zijn observaties zijn warm en herkenbaar. De tekst van zijn jongste single Vaders zoon staat ook in het boekje en is ontroerend mooi.

‘Ze zeggen dat het slijt met de tijd
Het wordt met de jaren zachter
Het leven groeit vanzelf om de pijn
Al blijven alle eerste keren lastig’

Naast een beperkt aantal pagina’s is er ruimte in het boekje gemaakt voor screenshots van zijn mobiele telefoon, waarop korte notities te lezen zijn die hij, te pas en te onpas, maakt. Losse krabbels die al dan niet leiden tot een nieuwe liedtekst. Dit creatieve ontwikkelingsproces is hierdoor treffend gevisualiseerd. Er zijn ook pagina’s waarop handgeschreven notities staan afgedrukt. Die leiden tot minder enthousiasme. Ze lijken lukraak geplaatst waardoor ze een lopend verhaal storend onderbreken. Daarnaast heeft Koen een onleesbaar handschrift waardoor sommige teksten een klusje ‘Kraak de code’ worden, in plaats van een waardevol extraatje.

Na een laatste hoofdstuk dat over levenslange vriendschappen gaat, nemen we afscheid van Diggy Dex. Het boekje sla ik dicht. Ik open op Spotify zijn album Karavaan en druk op de playtoets.

⭐️⭐️⭐️ Diggy Dex is een artiest waar we in Nederland, muzikaal en tekstueel gezien, buitengewoon trots op mogen zijn. Zijn teksten zijn poëtisch en bovenal helemaal van nu. Hij heeft oog voor de alledaagse dingen en gevoelens, waardoor veel mensen plezier en troost zullen vinden in zijn teksten. Het boekje toont een kijkje in het hoofd, het hart en de ziel van Koen en naast de weergegeven krabbels is het een prettig avondje uit op je eigen bank.

‘Zoveel schoonheid dan verstil ik
Ik pak m’n pen op en ik laat los
En als m’n hoofd vol zit dan gooi ik dat eruit