‘Ollie en Wop: Ollie de Viking’ – Adam Stower

ISBN: 9789402714685

Adam Stower is een schrijver en illustrator van kinderboeken. Hij heeft voor zijn werk al diverse prijzen ontvangen. Ollie en Wop (Murray and Bun in het Engels) is een nieuwe serie van zijn hand. Zowel het verhaal als de illustraties zijn door hem gemaakt.

Ollie en Wop: Ollie de Viking is het eerste deel in een serie over een kat, Ollie, die samenwoont met de tovenaar Broddelslof. Ollie is gek op slapen, zijn pluizige dekentje, maar vooral op eten. Als hij op een dag een heerlijk kersentaartje wil opeten, verandert Broddelslof zijn lekker uitziende taartje per ongeluk in een konijn! Een klein, stuiterend konijn met een kleverige kers als staart en dat telkens Wop roept!

Wop is ook gek op avontuur. Zo erg dat hij staat te springen om op avontuur te gaan. Ollie wil liever slapen, en heel af en toe eventjes door het kattenluik naar de tuin om zijn pootjes te strekken, een plasje te doen en soms zelf een rolletje in het gras. Maar door het kattenluik gaan is niet altijd veilig. Als er weer eens een spreuk van Broddelslof de mist ingaat, verandert het kattenluik in een magisch kattenluik en waar Ollie, en Wop die graag achter Ollie aan stuitert, dan uitkomen is niet te voorspelen. Als op een dag het kattenluik weer eens door Broddelslof omgetoverd is in een magische uitgang belanden Ollie en Wop bij de Vikingen. Welke spannende avonturen ze daar beleven kan jezelf in je eentje of met iemand samen gaan lezen in dit grappige boek.

Voor de beoordeling van Ollie en Wop: Ollie de Viking heb ik de hulp ingeroepen van Karina (10). Samen hebben we dit boek gelezen. Beter gezegd we hebben het boek aan elkaar voorgelezen. Om en om lazen we een bladzijde. Soms hadden we best wel veel tekst en ook geregeld maar een paar woordjes. Regelmatig zaten we hardop te lachen, omdat het verhaal van Ollie en Wop behoorlijk grappig is. Wat ons opviel bij het lezen was dat de schrijver verschillende schrijfstijlen hanteert. Soms schreef hij zinnen met opeens een vetgedrukt woord, of een groter geschreven woord. Op die manier kon hij de gebeurtenissen extra benadrukken.

Wat ons ook onmiddellijk opviel was dat de cover in kleur is gedrukt, maar dat het verhaal zelf helemaal in zwart/wit is geschreven en geïllustreerd. We hadden allebei wel het gevoel dat het verhaal er nog beter uitgekomen zou zijn als de inhoud in kleur zou zijn. Toch spraken de afbeeldingen ons wel aan. Duidelijk en herkenbare beelden die het verhaal goed ondersteunen. Een verhaal dat makkelijk leest en geschikt is om voor te lezen, samen te lezen of lekker in je hoofd, zoals Karina aangaf. Adam Stower schrijft ook met veel humor en met name Wop is hilarisch.

Verder is ons opgevallen dat de paginanummers niet altijd vermeld worden. Dat vonden we wel een beetje vreemd. Zo is het lastig om bij te houden waar je gebleven bent als je geen boeklegger of zo gebruikt. Dit vonden we een minpuntje.

Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat Ollie en Wop: Ollie de Viking een leuk eerste deel is en van ons beiden 4 sterren krijgt.

Genre: kinderboek 7+
Uitgever: HarperCollins Holland