‘Wenskind’ – Gaby Rasters

ISBN: 9789032520526

Wanneer Chelsea op jonge leeftijd zwanger raakt weet ze niet wat ze moet doen, alleen haar zoontje opvoeden is geen optie. Jasper en Charlotte hebben geen kinderwens, maar als haar schoonzusje Nicole, na een moeilijk traject, zwanger wordt van haar eerste kindje, gaat er toch iets kriebelen bij de twee. Voor geen van de stellen is de weg naar een zwangerschap, geboorte en uiteindelijk het hebben van een kindje een gemakkelijke.

Gaby Rasters is moeder van drie en sinds haar eerste boek Herkenning, uitgegeven bij uitgeverij Zilverspoor, bestormt ze boekenland met haar prachtige verhalen. Zo schreef ze de Follow / Like / Share trilogie (2016) waarbij haar hoofdpersonen te volgen waren via een eigen sociaal media kanaal op Facebook en verscheen Hou me vast zoals ik was in 2019 bij uitgeverij Boekerij. Alle boeken van Rasters hebben een persoonlijk tintje.  Ook haar boek Als je wint is een mustread. Zo ook in Wenskind, waarin één van haar bevallingen een plekje heeft gekregen in dit verhaal.

De cover van Wenskind is er een waar een diepere betekenis in verstopt zit. Een waar je pas achter komt als je het boek leest. Ik vind het in ieder geval een prachtige cover. De liefelijke roze en blauwe tinten van het boek zetten aan tot nadere inspectie van de achterflap.

Hou me vast zoals ik was, Gaby haar vorige boek, ligt hier nog ongelezen in de kast. Maar na het lezen van Wenskind zal ik dit boek ook snel oppakken. Wat een prachtig verhaal.

Ik las dit boek ironisch genoeg in de laatste weken van mijn zwangerschap. Slim? Misschien niet. De thema’s die in het boek voorkomen zijn nogal heftig als je bol staat van de (zwangerschaps)hormonen. Desondanks weet Rasters een puur, hartverwarmend en tegelijk hartverscheurend verhaal over het krijgen van kinderen, opvoeden en ouderschap neer te zetten.

Er gebeurt misschien veel in het boek, aangezien je drie families volgt met uiteenlopende onderwerpen als zwangerschap, fertiliteitsbehandelingen, verslavingsproblematiek, pleegzorg, tienerzwangerschappen en het runnen van een gezin. Echter vond ik het totaal niet ongeloofwaardig of als veel overkomen. Rasters weet het gedoseerd te brengen, waardoor je als lezer niet kan stoppen met lezen.

Wenskind wordt afwisselend geschreven in de perspectieven van Chelsea, Nicole, Charlotte en Youri. Doordat je het verhaal door verschillende ogen bekijkt, kost het je als lezer geen moeite om je in te leven in hun emoties en gevoelens.

Gaby Rasters schreef dit boek na het overlijden van Julia, het dochtertje van haar beste vriendin. Een prachtig eerbetoon en tevens een goede manier om bepaalde onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Met Wenskind neemt Raster je mee in een emotionele rollercoaster. Een boek dat rauw, liefdevol en met een vleugje humor bij je binnenkomt als een huis. Wenskind krijgt van mij dan ook de volledige vijf sterren!

Uitgever: VBK Lab
ISBN: 9789032520526
Aantal pagina’s: 304