‘Kerstmis in het Cupcake Café’ – Jenny Colgan

ISBN: 9789024598571

De trotse eigenaresse van het Cupcake Café Issy Randall is verliefd en gelukkiger dan ooit. Ze is omringd door lieve vrienden en haar bedrijf loopt goed. Hoewel haar collega’s Pearl en Caroline niet erg positief zijn over het naderende winterseizoen, is Issy ervan overtuigd dat het een succes gaat worden en iedereen een fijne kerst zal hebben. Wanneer haar vriend Austin een baan aangeboden krijgt in New York en de kerstdrukte in het café zijn tol begint te eisen, vreest Issy dat de decembermaand toch minder vlekkeloos zal verlopen dan ze eerst dacht. Ze moet vertrouwen op haar moed, optimisme en bakkunsten om iedereen een vrolijk kerstfeest te bezorgen. En zal ze moeten beslissen wat haar het dierbaarst is…

Kerstmis in het Cupcake Café is het tweede deel in de Cupcake Café-serie van schrijfster Jenny Colgan. Een boek dat zeer amusant is, vlot leest (op enkele lange zinnen na) en je meeneemt naar de heerlijke kerstsferen van het Cupcake Café en…New York. Hoewel het deel twee is, is dit een op zichzelf staand boek. Het is dus niet noodzakelijk om deel één te hebben gelezen om het verhaal te kunnen begrijpen.

Jenny Colgan heeft veel humor in het boek verwerkt. Zo drijft het verschil van inzicht de hoofdpersonen uit elkaar. Ze begrijpen elkaar eerst niet en kunnen zich niet in de ander inleven. Dit is erg amusant, maar vast en zeker ook herkenbaar. De ingewikkelde situatie van de hoofdpersonen waarin werk – maar vooral afstand – tussen hen in komt te staan, zorgt voor compassie bij de lezer.
Dat de karakters (die naar mijn idee iets verder uitgediept konden worden) allemaal hun eigen problemen hebben, maakt dat ze menselijk worden en dat zorgt ervoor dat het verhaal dichtbij de realiteit komt. Gelukkig weet Jenny Colgan het allemaal met een knipoog te vertellen waardoor het feelgood-gevoel behouden blijft.

De schrijfster durft ook maatschappelijke problemen aan te stippen. Zo moet een personage goed opletten waaraan geld uitgegeven kan worden, terwijl ze haar kind, met alle liefde, alles gunt. De lezer leeft mee of herkent het. De onzekerheden en emoties van verwardheid, jaloezie, verdriet en angst komen binnen bij de lezer.

Jenny Colgan is een kei in het beeldend vertellen. De warme sfeer, de indrukwekkende omgeving en de overheerlijke recepten (waarbij je bijna de geur ruikt en de smaak proeft) laat de lezer levendig meegenieten.
De smakelijke bakrecepten die tussendoor geplaatst zijn, zijn erg origineel. De plaatsing aan het begin van de hoofdstukken vind ik zelf niet goed gekozen. Het verhaal heeft op dat moment niets met dat specifieke recept te maken. Ik had het graag achterin het boek gezien, zodra je het boek uithebt, heb je namelijk alle tijd van de wereld om je heerlijk onder te dompelen in deze bakrecepten en zit je nog altijd in de cupcake-sfeer.

Kerstmis in het Cupcake Café maakt de lezer hongerig. Niet alleen naar cupcakes, maar ook hongerig naar meer pagina’s, naar meer liefdevolle personages, maar vooral naar meer Jenny Colgan boeken. Dit boek krijgt in ieder geval vier (kerst)sterren van mij!

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024598571
Aantal pagina’s: 233