‘James’ geheim’ – Marijke Vos

ISBN: 9789402712483

Marijke Vos levert met James’ geheim het laatste boek van de Ridgewood Hall trilogie af. James is de middelste van de Bellamy broers, maar de laatste broer waar het verhaal van verteld wordt. Het zou dus kunnen dat er in deze recensie spoilers voorkomen uit Edwards keuze en Daniels belofte. Voorin het boek wordt een korte samenvatting van de eerdere gebeurtenissen gegeven en is er een heuse stamboom afgebeeld.

Net als in de eerdere delen wordt het verhaal afwisselend verteld in twee periodes: 1905 en het heden en vanuit verschillende personages. Na het noodlottige ongeval van zijn vader is James de graaf van Ridgewood geworden. Het staat hem zeer tegen, maar als oudste, nog levende, zoon krijgt hij deze titel automatisch. Hij vlucht naar het uitgaansleven van Londen en komt daar in de problemen. De oplossing die hij krijgt aangereikt moet hij wel accepteren, maar dan moet hij zijn vrijheid opgeven én zijn kans op geluk in de liefde.

Ruim 100 jaar later gaan Flora en Rose op zoek naar een andere afstammeling van de Bellamy broers: hun achternicht Iris. In Daniels belofte is ze al even kort geïntroduceerd en die werd met een cliffhanger afgesloten. Ze leeft het snelle leven met een veeleisende baan, stapels vrienden en feesten. Veel interesse en tijd voor de familiegeschiedenis die Flora en Rose haar willen vertellen, heeft ze dan ook niet. Totdat ze noodgedwongen rust moet nemen en erachter komt dat ze mensen om haar heeft die haar steunen.

De proloog maakt je direct nieuwsgierig waar dit laatste deel met James in de hoofdrol overgaat. Hij is een flierefluiter, onverantwoordelijk en heeft geen ambities in zijn leven. Tot hij noodgedwongen de titel van graaf van Ridgewood erft en alle daarbij behorende rechten, plichten en privileges. Hij krijgt verantwoordelijkheden en zal zijn leven moeten veranderen. De verandering die hij doormaakt en de daarbij behorende gevoelens zijn zo beschreven dat je met hem meevoelt. Ook de tijdgeest in dit boek is weer goed weergegeven. De strijd van de suffragettes voor de rechten van de vrouwen wordt steeds feller en gewelddadiger. Tevens krijg je een inkijkje in het reilen en zeilen van het Hogerhuis waar je als graaf automatisch deel van uitmaakt. Sommige personages uit de boeken hebben ook echt bestaan.

Het verhaal van de achternichten in het heden wordt goed verbonden met het verleden. Via hun zoektocht naar hun voorvaders worden de familiegeschiedenis en intriges steeds verder ontrafeld. En komen de verhalen goed samen. Uiteraard ontbreken de geheimen, romantiek en humor niet.

Marijke Vos heeft bij een boekpresentatie verteld dat ze de trilogie in één jaar heeft geschreven en erop stond om de drie boeken tegelijk uit te geven. Op deze manier kon ze nog wat in de eerdere delen aanpassen wanneer het verhaal van James toch een andere kant op ging dan ze had bedacht. En dat is te merken. De boeken passen bij elkaar en de verhalen lopen goed door. Het is jammer dat er maar drie broers waren, want het had nog wel even door mogen gaan. Ik heb genoten van de Ridgewoodhall trilogie en ben benieuwd naar de andere historische romans die Vos gaat schrijven. Ik waardeer dit boek met 4,5 sterren.

Genre: historische feelgood
Uitgeverij: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402712483