‘Daniels belofte’ – Marijke Vos

ISBN: 9789402712476

Daniels belofte is het tweede deel van de Ridgewood Hall trilogie van Marijke Vos. In de trilogie neemt ze ons mee naar het begin van de vorige eeuw waar we kennismaken met de broers Edward, Daniel en James Bellamy; de vrijgezelle zonen van de graaf van Ridgewood. Daarnaast speelt een deel van het boek zich ruim 100 jaar later af waar we kennismaken met twee vrouwen met hun eigen sores. Aangezien dit deel twee is van de trilogie kan deze recensie spoilers bevatten; dus als je Edwards keuze nog niet hebt gelezen dan raad ik je aan om nu deze recensie weg te klikken.

Het boek wordt voorafgegaan met een korte terugblik op het eerste boek. De proloog bevat, net als in Edwards keuze, een brief van de ene broer aan de andere broer. In dit geval van Daniel aan Edward. Dan wordt er een sprong gemaakt naar het heden waarbij we kennis maken met Rose. Ze woont in Londen met haar jonge zoon en dochter. Alsof het leven al niet zwaar genoeg is voor de alleenstaande moeder, krijgt ze haar ontslag. Tijdens een bezoek van haar favoriete auteur aan de boekhandel in de buurt maakt ze een onvergetelijke indruk en schaamt zich enorm als ze William Wispelwey een week later weer tegen het lijf loopt. Ze ontvangt een bericht van ene Flora die zegt een ver familielid te zijn en informatie heeft over een bijzondere familiegeschiedenis.

In 1905 is de jongste broer van het gezin, Daniel Bellamy, bezig om een carrière op te bouwen als professor op de universiteit van Cambrigde. Hij ontmoet Elizabeth Clarke die vastbesloten is om te vechten voor de gelijke rechten van man en vrouw en haar eigen ambities. Zal Daniel uiteindelijk moeten kiezen tussen zijn carrière en de liefde?

In het begin van de vorige eeuw hadden de vrouwen weinig rechten. Zo mochten ze niet, net als mannen, studeren aan de universiteit van Cambridge. Je wordt in dit boek meegenomen in de strijd van suffragettes: mannen, maar voornamelijk vrouwen die strijden voor gelijke rechten van man en vrouw. Hierbij ondervonden ze felle tegenstand van een meerderheid van mannen en kwam het soms zelfs tot geweld en vernielingen.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het heden en het verleden en dan voornamelijk vanuit Daniel en Rose. Daniel heeft het moeilijk met het feit dat hij Edward niet meer om raad kan vragen als alles wat hij dacht te weten door elkaar gaat lopen. Rose is al jarenlang alleen met haar kinderen en heeft moeite om mensen toe te laten. Rose gaat samen met Flora, en het boek dat ze van haar moeder heeft geërfd, op zoek naar hun gezamenlijke familiegeschiedenis.

De overgang van het heden naar het verleden of andersom wordt op een leuke manier met elkaar verbonden door de laatste zin van het hoofdstuk en de eerste zin het daaropvolgende hoofdstuk. Vos heeft een fijne schrijfstijl en laat de omgeving en personages tot leven komen. En historische feelgood of niet; in dit boek ontbreekt de humor ook niet.

De gebeurtenissen in dit boek zorgen ervoor dat je wil blijven doorlezen zodat je heel snel door kan gaan met het derde deel van deze trilogie. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Genre: historische feelgood
Uitgever: HarperCollins