‘De diepte’ – Kyle Perry

ISBN: 9789402712049

Auteur Kyle Perry is werkzaam als drugs- en alcoholcounseller in Hobart, Tasmanië. Twee jaar geleden kwam in Nederland zijn debuut uit: De vermiste meisjes dat genomineerd werd voor de MAX Bronzen Vleermuis. Hij is geboren in Tasmanië waar hij is opgegroeid in de buurt van de natuur en de zee; de elementen die ook in zijn boeken terugkomen. Perry houdt van de zee en die heeft dan ook een grote rol in De diepte gekregen. De cover laat een woeste zee met een stuk van de kliffen zien en het verhaal begint met de proloog waarin een jongen, vechtend voor zijn leven in een zee die woest op de kliffen beukt, aanspoelt. Op zijn rug is een grote tatoeage zichtbaar: DIT IS FOREST DEMPSEY. WEET WAT JE WENST.

Forest Dempsey is een familielid van de beruchte Dempsey-familie uit Shacktown. In dit kustplaatsje hebben ze een visserijbedrijf dat als dekmantel fungeert voor hun uitgebreide drugshandel. Drie familieleden zijn jaren geleden op mysterieuze wijze verdwenen en nooit meer teruggevonden.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven. Je maakt kennis met Mackerel (Mackenzie) Dempsey die op vrije voeten is na een gevangenisstraf van enkele jaren. Hij probeert op het rechte pad te blijven en wat van zijn leven te maken zonder inmenging van zijn criminele familie. Ahab Stark is de eigenaar van hotel Mermaid’s Darling en familie van de Dempseys, maar houdt zich verre van hun zaken. En als laatste Forest Dempsey: nadat hij is aangespoeld komen langzaam geheimen vanuit de diepte naar boven. Deze manier van vertellen is een fijne verhaalstijl omdat op deze manier de gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken worden verteld. Hierdoor leer je de karakters steeds beter kennen en kom je langzaam meer te weten over de familie, hun criminele activiteiten en de onderlinge verhoudingen. Hoe verder je in het boek vordert hoe duidelijker de relaties binnen de maffiafamilie worden. De drugshandel zorgt voor problemen en heeft impact op het leven van iedereen. Op de loyaliteit, het familiegevoel en de omgang met elkaar.

De setting in Tasmanië maakt het boek bijzonder, want weinig verhalen spelen zich daar af. De natuur van de omgeving rondom Shacktown en Hobart wordt mooi beschreven, maar de zee speelt absoluut de hoofdrol. Je ziet voor je hoe de golven op de rotsen inbeuken en de grotten doen vollopen. De drugshandel verloopt over zee door vissers die de woeste baren trotseren. Daarbij worden ze gehinderd door de gevreesde zwarte wind

“Zwarte wind in de morgen, zeemanszorgen Zwarte wind in de nacht, dood verwacht.”

Door het wisselen van personages duurt het wel even voor dat je in het verhaal zit. Vanwege de fijne en vlotte vertelwijze en korte hoofdstukken leest het boek wel makkelijk. In De diepte zitten meerdere twists waardoor het toch anders blijkt te zijn dan je denkt dat het is. Door deze wendingen komt er spanning in het verhaal en deze blijft tot het allerlaatste einde aanwezig. Al zitten er naar mijn mening te veel in waardoor het verhaal iets minder geloofwaardig wordt.

Het is geen standaard thriller waarbij je op zoek moet naar de moordenaar. Het is een spannend boek waarbij drugs en familieverhoudingen centraal staan en je wil weten wat er met Forest Dempsey is gebeurd. Met als achtergrond de mooie en woeste natuur van Tasmanië. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Uitgeverij: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402712049
Aantal pagina’s: 398