‘Kinderen van de tijd’ – Adrian Tchaikovsky

ISBN: 9789464661705

Adrian Tchaikovsky is een bekroonde en veel geprezen sciencefiction en fantasyschrijver die internationaal bekend is. Hij is opgegroeid in Linconshire en studeerde psychologie en zoölogie maar belandde in de juridische wereld voor zijn werk. Het oorspronkelijke boek Children of time (2015) werd bekroond met de Arthur C. Clarke Award. Toen ik las waar het boek over ging werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben ik uit mijn comfortzone gestapt om dit boek te gaan lezen.

Het boek kent twee verschillende verhaallijnen. De ene lijn speelt zich af in een ruimteschip met de laatste menselijke overlevenden die nadat ze een stervende aarde achterlieten proberen een nieuw thuis te zoeken in de ruimte. De andere lijn vertelt het verhaal van de spinnen en de mieren met hun eigen godheid. Op het eind komt het op een hele wonderlijke manier bij elkaar. Heel knap om het plot zo in elkaar te zetten. Je maakt kennis met Portia de spin en haar vriendin Bianca. Je maakt mee hoe de spinnen leven en hoe ze zoeken naar een manier om samen te leven met de mieren. Het is een wonderlijke maatschappij zou ik zeggen die heel geavanceerd in elkaar zit. Je leert Holsten Mason kennen die leeft op het arkschip Gilgamesh met leeftijdgenoot Lain en gezagvoerder Guyen. Bijzonder is dat de mensen die in het ruimteschip leven van tijd tot tijd vele jaren doorbrengen in een kist met ijs, de suspensieruimte. Zo ben je al snel een heel stuk verder in de tijd.

Ik vond het een geweldig interessant boek en heb met verbazing zitten lezen wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn. Zo komen in het boek Paussus-kevers voor die in mierennesten leven. Iedere Paussus-kever heeft een reeks chemicaliën tot zijn beschikking om mieren te manipuleren. Hier wordt in de verhaallijn van de spinnen gebruik van gemaakt. De Paussus-kever komt echt voor. Deze kever kan zich door die manipulatie verstoppen in een mierennest zonder aangevallen te worden.
Toch kwam ik moeilijk door het dikke boek heen. Dit komt door de schrijfstijl, het leest niet makkelijk weg. Je moet er goed je aandacht bijhouden en soms twee keer lezen. Er komen veel moeilijke woorden en zinnen voor in het boek zoals deze: “… die is ingezet voor de analyse van de fysiologische stigmata van Inzichten.

Aan de andere kant komen veel termen wellicht vaker voor in sciencefiction-boeken en gezien mijn zeer geringe ervaring met het lezen van dit genre kan dit ook remmend hebben gewerkt. Hoe de verhaallijnen bij elkaar komen, vind ik briljant gevonden en geeft stof tot nadenken. Wat zijn wij aan het doen met onze aarde? Stevenen wij ook af op een dode planeet waar geen leven meer mogelijk is? Kunnen we dit nog stoppen? Uiteindelijk was het de moeite waard om door te zetten. Het was een bijzondere leeservaring. Ik geef het boek daarom 4 sterren.

Genre: Fantasy, Sciencefiction
Uitgever: Iceberg Books
ISBN: 9789464661705