‘Het meisje met de halve ster’ – Judith Visser

ISBN: 9789402713534

Judith Visser is een Nederlandse schrijfster. Ze heeft inmiddels vijftien boeken op haar naam staan. Judith heeft autisme en is de afgelopen jaren vooral bekend geworden door haar autobiografische romans Zondagskind en Zondagsleven. Al langere tijd wilde ze een oorlogsroman schrijven en met Het meisje met de halve ster is een droom werkelijkheid geworden.

De cover van Het meisje met de halve ster valt op door de duidelijke titel en de bijzondere afbeelding. Op de voorgrond zijn een vrouw en een wolf te zien en op de achtergrond de resten van de gebombardeerde stad Rotterdam. Al lezend ontdekte ik dat zowel de titel als de afbeelding heel mooi bij het verhaal passen. De halve ster heeft twee betekenissen. Het is aan de lezer om te ontdekken welke dit zijn.

Rotterdam 1940. De 20-jarige Debra is bibliotheekassistente en woont samen met haar vader, moeder en broertje Siem in Rotterdam. Ze geniet van haar werk, heeft leuke vrienden en een fijn leven. Maar dan vallen de Duitsers Nederland binnen. Op twaalf mei bombarderen ze Rotterdam en daarmee is de oorlog een feit. Er volgen spannende en onzekere jaren. De verboden voor Joodse mensen volgen elkaar in snel tempo op en hierdoor krijgen ze steeds minder vrijheid. Omdat vader Gideon Joods is, en Debra dus half-Joods, heeft het gezin Davidson hier ook onder te lijden. In 1943 krijgt vader een oproep en Debra beslist dat het de hoogste tijd is om onder te duiken. Helaas wordt haar vader voor die tijd opgepakt, maar ze weet voor haar broertje een veilige plek te regelen. Zelf vindt ze een schuilplaats in het bos bij Rockanje.

Ook Diergaarde Blijdorp wordt in 1940 zwaar getroffen door het bombardement. Er komen veel dieren om het leven. Om de bevolking van de stad te beschermen, moeten de roofdieren worden afgeschoten. Een jonge wolf weet te ontsnappen en moederziel alleen zwerft hij door de verwoeste stad. De gepensioneerde dierenarts Saul ontfermt zich over het dier en neemt hem mee naar zijn woonplaats Rockanje. Hij noemt de wolf Chaver. Dit betekent ‘vriend’ in het Hebreeuws. Ze worden al snel vrienden en wonen samen in het huis van Saul. Hij gaat met Chaver wandelen en leert hem commando’s, zodat de wolf weet wanneer er gevaar dreigt. Als de Joodse Saul opgepakt wordt, vlucht Chaver het bos in. Opnieuw is hij alleen.

Het valt voor Debra niet mee om in het bos te leven. Het is ijzig koud in de winter en er is weinig voedsel te vinden. Ze voelt zich eenzaam en wanhopig, maar dan ontmoet ze Chaver. Hij houdt Debra warm tijdens de lange nachten in hun schuilplaats en blijft voortdurend bij haar in de buurt om haar te beschermen. Er ontwikkelt zich een onverwachte hechte vriendschap waarin ze elkaar tot steun zijn. Zullen ze de oorlog overleven?

‘…Toch was de realiteit nu niet meer iets om bij me vandaan te duwen, maar ook om heel voorzichtig te koesteren. Het feit dat ik een wolf aan mijn zijde had voelde als een wonder. Ik had me opgemaakt voor eenzaamheid, hier in het bos volledig aan mijn lot overgelaten te zijn. Er toen was dit schitterende dier op mijn pad gekomen. Groot en sterk en misschien wel net zo dankbaar voor mijn gezelschap als ik voor dat van hem. Hij was een geschenk…’ (bladzijde 302)

Het verhaal is geschreven vanuit Debra en Chaver in een voortdurend wisselend perspectief. De hoofdstukken zijn over het algemeen kort waardoor je het boek, ondanks het kleine lettertype, snel leest en benieuwd blijft naar de belevenissen van de hoofdpersonen. Er zit veel diepgang in de uitwerking van hun karakters, gevoelens en emoties. Debra is een moedige jonge vrouw met enorm veel doorzettingsvermogen en Chaver een dappere wolf, die zijn vrienden te allen tijde beschermt. Beiden veroverden al snel een plekje in mijn hart. Ik voelde tijdens het lezen zo mee met hun angst en wanhoop dat ik verschillende keren tot tranen toe geroerd was. Hartverscheurend wat mensen en dieren in die tijd meegemaakt hebben. Judith Visser heeft hen in dit boek, met veel overtuiging, een stem gegeven. Fictie en non-fictie lopen naadloos in elkaar over en worden op sublieme wijze met elkaar verweven.

Het meisje met de halve ster bestaat uit verschillende gedeeltes. Deel 1 gaat over de periode na het bombardement. De mensen leven in grote onzekerheid. De spanning voor een oproep groeit en er is veel angst voor Duitsers op straat. Het is een onheilspellende tijd. Deel 2 gaat over de onvoorwaardelijke vriendschap tussen Debra en Chaver. Ze ontmoeten elkaar in het bos en leven onder erbarmelijke omstandigheden. Samen leveren ze een strijd om de oorlog te overleven. In de epiloog wordt een sprong gemaakt naar het jaar 2010. Schrijfster Jasmijn Vink (bekend van Zondagskind en Zondagsleven) besluit een boek over het verhaal te schrijven. De cirkel is rond en het is een mooie afsluiting.

Het nawoord is ook zeker de moeite waard om te lezen. De schrijfster heeft veel research gedaan en geeft achtergrondinformatie over de totstandkoming van het boek en over de Tweede Wereldoorlog. Ze geeft treffend aan dat het een onderwerp is waarover nooit genoeg gesproken, gelezen en geschreven kan worden. Niemand mag ooit vergeten wat er in een van de donkerste periodes van de geschiedenis gebeurd is. Met dit onvergetelijke verhaal gaat het ook zeker niet gebeuren.

Judith Visser heeft met Het meisje met de halve ster een adembenemende en unieke oorlogsroman geschreven. Het is zowel hartverscheurend als hartverwarmend. Het verhaal blijft in mijn hoofd en heeft me geraakt in mijn ziel. Het is veruit de beste roman die ik afgelopen tijd gelezen heb. Daarom geef ik het een welverdiende vijf sterren.

Sandra

Genre: Oorlogsroman
Uitgeverij: HarperCollins Holland