‘Dodelijke afloop’ – Stig Abell

ISBN: 9789402713596

De kaft van het boek ziet er Zweeds uit en ook de naam Stig doet Zweeds aan. Toch is Stephen, Stig, Paul Abell een Engelse journalist en radiopresentator en speelt het boek zich af op het afgelegen platteland van Engeland. Dodelijke afloop is zijn thrillerdebuut. Wel heeft hij al een paar non-fictie boeken op zijn naam staan. Het boek wordt volgens de quotes van internationale thrillerschrijvers op de voor- en achterkant van de kaft volop aangeprezen. Dit maakt me wel nieuwsgierig.

Rechercheur Jake Jackson staat op een keerpunt in zijn leven. Hij is een ambitieuze rechercheur, maar daar heeft zijn huwelijk duidelijk onder geleden. Wanneer hij per brief te horen krijgt dat zijn oom is overleden en hem een woonboerderij op het platteland heeft nagelaten, besluit hij in overleg met zijn vrouw te vertrekken. Ieder heeft zo de tijd om te bezinnen of en hoe ze verdergaan met het leven.
Het is een totaal ander leven dan in Londen, de boerderij is compleet afgelegen, niet aangesloten op gas, water en elektriciteit en spartaans ingericht. De enige luxe is een enorme bibliotheek met eerste drukken van populaire thrillers en detectives. John weet een ritme te vinden en probeert bij de rest van de kleine besloten gemeenschap aan te sluiten door mee te doen aan de traditionele schatzoektocht. Het jaarlijkse dorpsfeest waarbij gezocht wordt naar oude botten in een zak, een soort relikwie. Is het toeval dat Jake deze zak deze keer vindt? Wat zit er in de zak? Welke geheimen verbergt het platteland?

Het begin van het boek lijkt bijna wel een roman. Een oud soort landhuis met een grote bibliotheek. Een knappe onbereikbare vrouwelijke dierenarts, boerderijen in de buurt met stevige boerenzonen die niet helemaal zuiver op de graat zijn en nog een paar oudere kluizenaars. Maar na het schatzoeken is het duidelijk: dit is echt een thriller die je bijna niet kan wegleggen. Ik zou daarom zeggen dat het een combinatie is van een thriller en een Engelse Agatha-Christie-stijlroman.
Wel moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl. Stig Abell schrijft lange zinnen die eigenlijk bestaan uit allemaal korte stukjes.

‘Nu ziet hij dat zijn provisorische slaapplek een grote woonkamer is, gedomineerd door een open haard bedekt met poederig witte as, met één andere deur, die op een kier staat, waarachter een paar brede stenen treden naar beneden leiden.’

Je went er snel aan en het maakt tegelijk het boek uniek. Een andere grappige toevoeging is een bijzondere getekende kaart voor in het boek. Jake heeft, om een beetje duidelijk te hebben waar wat is, en waar de wegen ongeveer lopen een tekening gemaakt. In plaats van de echte namen heeft hij namen van zijn helden, uit zijn favoriete boeken, aan bepaalde plekken gegeven. Zo is er bijvoorbeeld Sherlock Beech en Agatha Wood.
Het boek is heel toegankelijk, er zit voor iedereen wel iets herkenbaars in. Je kunnen identificeren met het verhaal bepaalt naar mijn mening je waardering. Hoewel ons huis in Zweden van alle gemakken is voorzien, herkende ik toch wel veel van de eenzaamheid, de kou en het donker. Ik vermoed daarom dat het verhaal zich afspeelt in Schotland, dat op ongeveer dezelfde breedtegraad ligt.

Een heel erg geslaagd debuut en ik zou Stig Abell daarom ook willen adviseren om vooral verder te gaan met het schrijven van thrillers. Ik geef dan ook 4 sterren.

Uitgever: HarperCollins
ISBN: 9789402713596