‘De zondaar’ – Hans Faber

ISBN: 9789044364194

De Nederlandse auteur Hans Faber is copywriter en eigenaar van het communicatiebureau FaberCommunicatie. Voorheen was hij journalist voor onder andere Het Financieele Dagblad en de Volkskrant. Bij deze laatste schreef hij vaak artikels over het grijze schemergebied tussen de boven- en onderwereld. Deze kennis gebruikt hij ook in zijn thrillerreeks rond misdaadverslaggever Vince van Zandt. In 2020 verscheen De Rus, het eerste deel in deze serie. Een jaar later volgde De minister. De zondaar is zijn recentste boek. Je hoeft hierbij niet per se de vorige twee boeken te hebben gelezen om dit verhaal te kunnen volgen. In 2025 volgt er hoogstwaarschijnlijk nog een vierde deel.

Misdaadverslaggever Vince van Zandt heeft het momenteel niet gemakkelijk. Een spraakmakende reportage die hij heeft gepubliceerd wordt namelijk door zijn krant herzien. En hij mag van zijn hoofdredacteur alleen nog maar bureaudiensten draaien. Tijdens zo’n dienst komt Vince een bijzondere moordzaak in Urk tegen, waarbij de dader een Bijbeltekst heeft achtergelaten op het strand. Op eigen initiatief reist hij naar Urk om de zaak te onderzoeken, ervan overtuigd dat hij zo zijn carrière kan redden. Even later vindt er op Urk een tweede moord plaats. En dan is er ook nog een blogger die wel erg veel details over de moorden post… Werk aan de winkel voor Van Zandt!

De cover van De zondaar valt mij onmiddellijk op. Deze is kleurrijk en rustgevend, wat behoorlijk verschilt in vergelijking met de vorige twee boeken die door hun grijstinten eerder somber en mysterieus overkwamen. Het is een boek dat ik daardoor zeker zou oppakken als ik hem in de winkel zag staan. Nederlandse lezers zullen er misschien ook Urk in herkennen. De nieuwsgierigheid is in elk geval al geprikkeld.

Het verhaal opent met een wat vage proloog, die in eerste instantie nog weinig zegt. Wel weet deze inleiding je te intrigeren, wat maakt dat je snel verder wil lezen. Net als in de vorige twee boeken zit ook nu weer de plot geraffineerd in elkaar. Dit keer leidt Van Zandts onderzoek naar een religieus geheim, een thema dat momenteel nog steeds erg actueel is. Het gebruiken van Bijbelteksten past dus perfect in het plaatje. Ditzelfde geldt ook voor de plek waar de moorden zich afspelen. Urk is goed gekozen als locatie van Fabers derde thriller. En je leert ook iets bij over deze gemeenschap.

Hans Faber heeft ervoor gekozen om al erg vroeg in het verhaal te onthullen wie de dader is. Ook is het niet lang zoeken naar diens beweegredenen. De spanning wordt dus grotendeels verlegd naar de speurtocht zelf en de kleine plotwendingen die in de verhaallijn verweven zitten. Op die manier blijft het toch nog boeiend tot op het einde. De opbouw van de plot gebeurt door afwisselend Vince van Zandt en de dader aan het woord te laten. Deze wisselwerking zorgt voor de nodige cliffhangers aan het einde van een hoofdstuk. Wat ook nodig is, want door het snel bekendmaken van de dader en zijn motief, verlies je toch al een groot deel aan gegarandeerde spanning. Deze onthulling had misschien beter iets later in het boek gedaan.

De zondaar is het derde boek waar Van Zandt de hoofdrol in speelt, waardoor zijn personage ondertussen al goed vorm heeft gekregen. Echt veel evolutie is er dan ook niet te zien. Vince doet nog steeds halsstarrig zijn zin, en wil dus kost wat kost eerherstel krijgen. Dat verbetert zijn relatie met zijn hoofdredacteur niet. Ook de dader wordt grondig uitgewerkt, zowel qua karakter als wat zijn motief voor de misdaden betreft. Een pluspunt vind ik de vrouwelijke personages, zoals Iris, de collega van Vince en advocaat Gea. Zij helpen op een positieve manier mee met de zoektocht naar de dader.

Hans Faber is erin geslaagd om een intrigerend thema als religie op een realistische manier in het verhaal te bewerken. Dit via Bijbelteksten alsook via het motief van de moordenaar. Dat maakt de verhaallijn zeker geloofwaardig. Faber gebruikt een beeldende en beschrijvende schrijfstijl, waardoor je de vele gebeurtenissen zo voor ogen ziet. Daar merk je duidelijk zijn achtergrond als misdaadjournalist. Wel moet de auteur ervoor waken dat sommige personages niet te veel als onschendbaar worden neergezet. Sommige actiescènes zouden namelijk niet misstaan in een spectaculaire actiefilm. Drie sterren voor De zondaar.

Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044364194
Aantal pagina’s: 320