‘Donder’ – Neal Shusterman

ISBN: 9789028979741

Neal Shusterman is een Amerikaans auteur die leeft voor zijn boeken en zijn kinderen. Hij schreef inmiddels meer dan dertig bekroonde boeken voor kinderen, tieners en volwassenen. Daarnaast vindt hij nog tijd om scripts te schrijven voor films en series en schreef hij succesvolle boeken voor jongvolwassenen, samen met zijn zoon Jarrod.

De Zeis-trilogie schreef hij alleen en tevens al enige jaren geleden. Donder, het derde en laatste deel uit de Zeis-trilogie verscheen immers al in 2019 en werd pas jaren later voorzien van een Nederlandse vertaling. De trilogie zal worden verfilmd. Daarop zullen we ook nog even moeten wachten. De Nederlandse vertaling van Lydia Meeder is van hoge kwaliteit en dat is, mede door de speelse schrijfstijl van Shusterman, zeker geen sinecure.

Het verhaal gaat verder waar het na het rampzalig verlopen slot van Cumulus met een enorme cliffhanger was geëindigd. Het thema blijft ongewijzigd. De mensheid heeft in al zijn wijsheid en ontwikkeling alle natuurlijke vijanden kunnen elimineren. Mensen komen niet langer om door ziekte, ongevallen of zelfdoding. Alles is ‘opgelost’, met uitzondering van de gestage bevolkingsgroei. Hiervoor heeft een team van Zeisen de taak gekregen om mensen te dorsen. Alleen een Zeis kan zodoende het leven van een mens beëindigen.

Er zijn Zeisen die zich hierdoor goddelijk en verheven voelen en er zijn Zeisen die dit als hun lotsbestemming zien en de taak met de nodige terughoudendheid vervullen. Twee van deze jonge Zeisen zijn hoofdpersonages van het eerste deel uit de trilogie, Zeis.

Het tweede deel Cumulus gaat over de strijd tussen de conservatieve en de progressieve tak binnen het bestuur van de Zeisen. De Cumulus in het verhaal is de Cloud zoals wij die nu kennen en is in de loop der jaren alwetend geworden. Hij kan niet altijd ingrijpen maar heeft op alle vragen een antwoord. Omdat hij niet de taak heeft om de mensheid te behoeden is zijn rol zowel groot als klein.

Let op: De volgende alinea bevat een spoiler wanneer je de trilogie nog wilt lezen en nog niet bij het derde deel bent aangekomen.

Bij de start van het slotdeel Donder is een nieuwe macht ontstaan en een oude macht nagenoeg verdwenen. De Cumulus heeft alle interactie met de mensen verbroken en een soort dictatoriale Zeis heerst over de meeste volkeren op aarde. Een protestbeweging tegen het regime staat onder leiding van De Tol. Deze persoon lijkt nog als enige in staat te zijn om te communiceren met de Cumulus en stijgt hierdoor snel in aanzien. Samen met een kleine groep tegenstanders gaat de protestbeweging de strijd aan tegen de overheersende macht.

Het derde deel las ik een jaar nadat ik het tweede deel heb gelezen. Er volgt geen korte resumé van de verhaallijnen uit de eerste twee delen dus van een zachte landing is geen enkele sprake. De auteur heeft gekozen om dit derde verhaal op te knippen in delen, hoofdstukken en paragrafen. Het helpt om nog even snel een stukje verder te lezen en anderzijds is het telkens een moment om van perspectief of verhaallijn te wisselen, waardoor het fragmentarisch en onrustig wordt. Aan het begin van ieder hoofdstuk verschijnt een met een ander lettertype weergegeven tekstgedeelte. Dit bevat geschiedkundige teksten of profetieën. Deze verhogen de geloofwaardigheid van het verhaal en vervullen tegelijkertijd dezelfde symbolische en mystieke kracht als Bijbelcitaten of Soera’s.

Het verhaal zit wederom bomvol met tips aan de jonge lezer die het leven beter moeten maken en de tolerantie naar elkaar willen vergroten. Een wereld waar mensen op basis van overtuiging, religie of geaardheid niet worden gediscrimineerd. Een wijze les van de auteur voor de brede en diverse doelgroep van zijn boeken.

De symboliek en het onderliggend morele kompas zijn voor mij de voornaamste pluspunten van dit derde deel. Ik weet dat ik hiermee de vlotte schrijfstijl van de auteur en zijn kunst om vlotlopende dialogen te schrijven ernstig tekort doe.

Al met al vind ik het verhaal toch in zijn totaliteit minder dan het eerste deel en zijn kwalitatief iets mindere tweede deel. Als lezer ben je benieuwd hoe het zal aflopen en bij de uiteindelijke uitwerking wordt die motivator tekort gedaan. Deze trilogie heeft een beter slot verdiend. De zorgvuldig opgebouwde wereld wordt nu geweld aangedaan door een snelle afronding met ruimte voor onduidelijkheid.

Daar waar de spanningsboog van het verhaal steeds verder toeneemt, naarmate de trilogie verdergaat, neemt de kwaliteit van het verhaal steeds verder af. Zeker niet slecht maar wel minder dan de perfecte start van Zeis doet vermoeden.

⭐️⭐️⭐️ Met Donder komt er een einde aan de Zeis-trilogie. De dystopische wereld waarin de mensheid, ondanks alle medische vooruitgang, nog altijd geregeerd wordt door een overheid die vooral voor eigen gewin gaat. Een toekomstbeeld dat niet geruststellend werkt. Maar ons wel leert dat we altijd moeten blijven strijden tegen discriminatie en uitsluiting om in onze wereld, vol diversiteit, saamhorigheid en tolerantie na te streven.

‘Broke down on a lonely highway
So loud are the screams in my brain
Oh, how I believed in my pain like you was my blood