‘De vrouw die weer tot leven kwam’ – Beth Miller

ISBN: 9789032521020

De vrouw die weer tot leven kwam van Beth Miller is alleen als e-book verkrijgbaar en valt op door de kleurrijke cover met een opengeslagen boek. Miller heeft zich laten inspireren voor het verhaal door waargebeurde geschiedenissen van mensen die zij kent. Het is vertaald door Marie-Louise van Dongen. Eerder verscheen onder andere The good neighbour. Beth Miller geeft onder andere les in creatief schrijven en werkt als een één op één boekcoach voor mensen in alle stadia van het schrijven.

Pearl leeft teruggetrokken, veroorzaakt door traumatische gebeurtenissen in het verleden, met haar man Denny in Frankrijk. Een telefoontje zet haar hele wereld op de kop en zorgt dat ze samen hals over kop naar Engeland vliegen, omdat haar vader Francis, die ze al meer dan veertig jaar niet gezien heeft, op sterven ligt. Zijn nalatenschap bestaat uit een aantal dagboeken in schriftvorm en steno, hun geheimtaal. Maar pas op! Er zijn kapers op de kust, allemaal met hun eigen redenen om deze te bemachtigen. Door het lezen van de schriften komen veel emoties bij Pearl boven en leert ze Francis van een kant kennen waar ze geen weet van had. Ze komt erachter hoe zijn relatie met zijn tweede vrouw Jeanie in elkaar steekt en dat hij alle belangrijke dingen over haar leven weet. Deze dagboeken en een toevallige ontmoeting in het bos met Serge, een man die ook de nodige geheimen heeft, zorgen dat Pearl inzichten in haar eigen gedrag krijgt. Deze brengen een grote verandering in het eenzame leven van Pearl en Denny teweeg. Daarnaast is er de verhaallijn van Carrie die in de loop van de vertelling duidelijk wordt. Zij wordt door haar moeder op haar sterfbed verzocht om vooral de begrafenis van Francis bij te wonen, maar Carrie is er niet happig op.

De meeslepende schrijfwijze van Miller zorgt dat De vrouw die weer tot leven kwam binnen komt bij de lezer. Er wordt dan ook regelmatig een traantje weggepinkt. Het verhaal krijgt door de cursief gedrukte dagboekfragmenten een extra dimensie. Ze nemen de lezer mee naar het verleden van vader Francis die hertrouwd is en zijn kinderen mist, maar kiest voor zijn tweede vrouw. Het geeft een andere kijk op hoe hij de dingen ervaren heeft, maar waar weinig begrip voor op te brengen is. De meeste personages komen realistisch over en meeleven met hen gaat vanzelf. Denny wil Pearl overal voor in bescherming nemen, maar komt hierbij zichzelf tegen. Je leert hem niet heel goed kennen. Pearl heeft zelf de nodige geheimen voor Denny en worstelt met zichzelf. Zij evolueert volop in het verhaal en verandert van een in bescherming genomen vrouw tot een vrouw die weet wat ze wil. Door de meeslepende schrijfstijl met een vleugje humor verscheen er af en toe een glimlach op mijn gezicht bij de beschrijving van bijvoorbeeld de bazige, jaloerse Jeanie; Mager en zenuwachtig met een grijze Cruella de Vil-streep. Wie 101-Dalmatiërs gezien heeft weet wie er bedoeld wordt. Door een aantal leuk gevonden plotwendingen loopt de spanning af en toe op, om zo mee te werken aan een mooie afsluiting van het verhaal. Er gebeurt best veel in de verhaallijn wat de nieuwsgierigheid en leeshonger prikkelt. Verwerkte thema’s in deze feelgood met diepgang zijn onder andere rouw, liefde, vervreemding, vergeving en familiebanden.

De vrouw die weer tot leven kwam is een verhaal dat een confrontatie laat zien met het verleden en door de aangrijpende gebeurtenissen de lezer tot nadenken aanzetten over wat echt belangrijk is in het leven. Vier sterren voor deze gelaagde feelgood.

Genre: Feelgood
Uitgever: VBK Lab
ISBN: 9789032521020