‘Dwaalspoor’ – Ellen de Vriend

ISBN: 9789401617802

Fiona verhuist van het pittoreske Zeeland naar het zonnige Frankrijk, om daar te gaan werken als assistent manager op een camping. Eenmaal op de camping lijkt het allemaal toch wat minder mooi dan ze zich had voorgesteld, behalve dan die knappe Franse collega. Fiona komt er achter dat de collega die eerder haar werk deed, George, net voor haar komst spoorloos verdwenen is. Niemand heeft een idee wat er met George gebeurd kan zijn. Fiona vertrouwt de boel niet en gaat zelf op onderzoek uit. Iets wat ze misschien niet had moeten doen…. Iemand probeert Fiona de verdwijning van George in de schoenen te schuiven. Laat ze dit gebeuren of komt ze voor zichzelf op?

Eerdere thrillers van Ellen de Vriend zoals Pain au chocolat en Blond op Bonaire las ik met plezier en ik was dan ook erg benieuwd naar haar volgende thriller. De cover ziet er onheilspellend uit met de donkere wolk boven het stadje. Alsof er elk moment een hoosbui los kan barsten. Mijns inziens had een camping op de cover misschien iets meer raakvlakken gehad met het verhaal. De titel Dwaalspoor vond ik in eerste instantie een beetje verwarrend, aangezien er meerdere boeken zijn met deze titel, zoals de thriller van Suzanne Vermeer. Hierdoor dacht ik dat ik het boek al gelezen had, wat gelukkig niet zo bleek te zijn.

Je begint het verhaal gelijk goed. Er wordt door een persoon verteld dat ze in de cel zit, omdat ze denken dat ze iemand vermoord heeft. Wie de persoon is die in de cel zit en wie hij of zij vermoord zou hebben is op dat moment nog niet duidelijk en maakt het aantrekkelijk om door te lezen.

De perspectieven van Fiona en de persoon in de cel wisselen elkaar af. Dit is duidelijk te onderscheiden doordat de hoofdstukken van Fiona worden aangeduid met de dag en datum. De andere hoofdstukken zijn cursief gedrukt. Door de tijdsaanduiding heb je als lezer een idee hoe lang er tussen bepaalde gebeurtenissen in het boek zit.

Ondanks dat de proloog spanning lijkt te brengen, komt het boek maar traag op gang. Door deze langzame opbouw, leer je Fiona en haar collega’s wel beter kennen en krijg je een duidelijk idee van wat er mogelijk met George kan zijn gebeurd. Als Fiona en haar collega een vreselijke ontdekking doen, komt er meer spanning in het verhaal en komt het in een stroomversnelling. De puzzelstukjes vallen op zijn plek en langzaamaan wordt alles duidelijk. Je wil dan als lezer ook maar één ding en dat is zo snel mogelijk doorlezen tot het einde.

De schrijfstijl van De Vriend is simpel en gemakkelijk leesbaar. Door de korte hoofdstukken, ga je ondanks dat het verhaal wat traag op gang komt, snel door het boek heen. Door de setting van het boek; een zonnige Franse camping en de beeldende schrijfstijl kan je jezelf al helemaal inbeelden op deze Franse camping met een stokbroodje en een glaasje champagne bij je tentje.

Ellen weet ook zeker een belangrijk thema in het verhaal te verwerken zoals een nieuwe start opbouwen in het buitenland.

Dwaalspoor is een spannende zomerthriller van Ellen de Vriend. Een ideaal boek voor op de (Franse) camping of tijdens een winterse herfstdag. Je leest het boek het liefst in een ruk uit om erachter te komen wie de dader is. Mij heeft ze daarin in ieder geval weten te verrassen! Het boek krijgt van mij daarom 3 sterren.

Uitgever: Xander
ISBN: 9789401617802
Aantal pagina’s: 256