‘De vijf die blijven’ – Holly Jackson

ISBN: 9789021476803

Holly Jackson komt niet uit een paleis. Ze is geboren in 1992 en komt wel uit Buckingham, maar dan uit het Britse stadje. Ze studeerde literaire taalkunde en creatief schrijven aan de Universiteit van Nottingham. Later behaalde ze haar Master in de Engelse Taal. Al op haar vijftiende schreef zij haar eerste boek. Haar grootste successen behaalde zij met het schrijven van de young adult-serie The Good girl’s guide to murder (de Moordgids-trilogie). In het dankwoord van haar jongste boek De vijf die blijven geeft zij aan dat de verwachtingen zo hoog gespannen zijn na haar succesvolle trilogie dat ze hoopt dat dit boek niet zal tegenvallen. Ongelofelijk bescheiden en onzeker. Ik las de trilogie niet. Maak ik nu een valse start?

De titel roept nostalgische gevoelens op. De jeugdboeken uit de serie van Enid Blyton hadden gelijksoortige titels: De vijf in de knel, De vijf in een kampeerwagen, De vijf gaan er vandoor. Deze vijf zijn echter van een geheel andere orde. Deze vijf gaan er helemaal niet vandoor. Ze blijven…

Zes achttienjarige jongelui gaan een week met elkaar op vakantie, in de VS, tijdens springbreak. Een vakantie in het voorjaar die bekend staat om de grenzeloze uitspattingen van de vele studenten die het er in deze adempauze even helemaal van nemen. Drie jongens en drie meiden hebben de beschikking gekregen over een geleende oude camper. Aan het eind van hun eerste reisdag komen zij niet aan op hun geplande campingplaats om de nacht door te brengen. Ze moeten noodgedwongen blijven waar ze zijn. Ze kunnen niet meer weg. Ze mogen niet meer weg.

Het verhaal beslaat acht uur uit het leven van deze zes mensen. Acht uur doodsangst en huiveringwekkende spanning. Ieder hoofdstuk geeft de gebeurtenissen weer binnen een uur tijd. Dit doet een beetje denken aan de manier waarop de succesvolle televisieserie 24 met Kiefer Sutherland is opgebouwd.

De zes personen kennen elkaar wel, maar iedere relatie tussen twee mensen uit deze groep is uniek. Deze onderlinge verhoudingen spelen een grote rol in de hoge kwaliteit van dit verhaal. De psychologische aspecten en de unieke karaktereigenschappen van de personages zorgen voor de grootste spanningen binnen de groep. Dit terwijl de eigenlijke spanning door externe factoren wordt bepaald.

Zes mensen zijn in levensgevaar en volledig op elkaar aangewezen. Iedere persoon gaat op zijn eigen manier om met gevaar. Hun overlevingsstrategie ligt ergens tussen het koesteren van de saamhorigheid en puur egoïstisch gedrag in. Je hebt volgers en leiders. Er zijn personen met ideeën en mensen die volledig lamgeslagen zijn. Er zijn mensen met lef en personages die liefst anderen het risico laten nemen.

Er gebeurt veel en ook al vinden alle gebeurtenissen op dezelfde locatie plaats, het wordt nergens saai of eentonig. Het kat- en muisspel zorgt voor een voortdurende dreiging die bij alle lezers de adrenaline door het lichaam laat stromen. Hoe langer de zes personen met elkaar zijn opgezadeld, hoe meer het thema verschuift richting de zoektocht naar het personage met een groot geheim. Het verschuift de accenten naar vertrouwen en wantrouwen. Naar slachtofferen en opofferen. Dit boek zorgt voor ruim vierhonderd pagina’s lezen en huiveren.

Wat constant in het hoofd van de lezer zit is de vraag waarom er zes personages in het verhaal zitten, terwijl er vijf in de titel zitten. Na dit topboek met een volwassen schrijfstijl kan ik niet wachten op de kennismaking met de eerder geschreven trilogie. Niet behorend tot de doelgroep van dit boek maar who cares: Dit is volop genieten!

⭐️⭐️⭐️⭐️ Spannend is de stellende trap, spannender is de vergrotende trap. Dit boek van Holly Jackson biedt de overtreffende trap: Wellicht was dit boek het spannendst van alle boeken die ik las. Wanneer je hier de jongvolwassenen en de iets minder jongvolwassenen niet door aan het ‘binge-lezen‘ krijgt, weet ik het ook niet meer. Lezen dit boek. Slapen is van later zorg.

‘I’ve got a secret and I can’t explain
All the time I’ve waited for this day
All along I was never in doubt