`De boeken van Terra Fabula – 1 – Het vergeten koninkrijk` – Peter DeWillis

ISBN: 9789463081740

Peter DeWillis is een pseudoniem van Peter van Roermund. Hij is geboren in 1974 en tegenwoordig is hij theater-/filmmaker en maakt hij voorstellingen voor in het theater en op locatie. Daarnaast is hij docent bij diverse theater- en filmopleidingen. Ook is hij actief als talentontwikkelaar en traint hij jongeren die willen gaan studeren aan een kunstvakopleiding. Een aantal jaren geleden besloot hij te gaan oefenen in het schrijven van proza. De boeken van Terra Fabula zijn het resultaat.

In het eerste deel van De boeken van Terra Fabula; Het vergeten koninkrijk maken we kennis met Martha en William. Hun ouders zijn bekende archeologen en vaak op reis. Martha en William worden dan door hun ouders thuisgelaten in hun grote huis in Knightsbridge, Londen onder het toeziend oog van Jocelyn – de butler, Mevrouw Prackitt – de gouvernante en Dolores – de huishoudster/kok. Ook nu op oudejaarsavond 1897 zijn ze zonder hun ouders thuis als Lord Archibald – een vriend van hun ouders en directeur van het Brits museum in Londen – onverwachts voor hun deur staat. Hij heeft verdrietig nieuws. De boot van hun ouders is verwoest op zee gevonden en van hen is geen enkel spoor gevonden.

De volgende dag wordt er verwoed op hun voordeur geklopt. Er staan twee vreemde oude dames voor de deur. Agatha en Moira. Zij blijken de tantes van Martha en William te zijn. Ze nemen de kinderen mee in hun koets, bestuurd door hun bediende Davy, naar hun huis in Cornwall. Dit is het begin van een hele serie bijzondere momenten en een magisch en spannend avontuur. Hun tantes en moeder blijken heksen te zijn en hun ouders waren op zoek naar het verdwenen koninkrijk Terra Fabula. Het koninkrijk waar hun familie vandaan komt.

Peter DeWillis weet met zijn schrijfstijl de juiste toon te zetten. Als lezer begrijp je meteen dat het boek geschreven is voor oudere kinderen, jeugdigen. Wat niet wegneemt dat je er als volwassene niet van kan genieten. Het verhaal is intrigerend en spannend. Het heeft alle facetten van een spannend boek met meer dan een vleugje magie. De personages komen tot leven en een aantal zoals de tantes stelen algauw het hart. Het is een boek waar mee je in jouw bed onder de dekens weg wil kruipen, zodat je verder kunt lezen tot ver na het verstrijken van de bedtijd. De opbouw van het verhaal zit goed in elkaar, er zit genoeg vaart in en hij schrijft heel beeldend. Daarnaast zit er ook lekkere droge humor in het verhaal. Bij de spannende passages kun je goed merken dat Peter DeWillis ook theater-/filmmaker is. Ze zijn filmisch geschreven en qua intensiteit spannend genoeg, maar niet te heftig. Wel was er een uhh?-momentje. Als Martha met de anderen de mijnen ingaat, krijgt ze het kouder naarmate ze dieper de aarde ingaat, in plaats van warmer, maar het is een boek, fantasie dus alles is mogelijk, maar dit voelde even raar. Al met al is `De boeken van Terra Fabula 1; Het vergeten koninkrijk` een geslaagd debuut en smaakt het naar meer.

`De boeken van Terra Fabula 1; Het vergeten koninkrijk‘ krijgt van mij 4 sterren.

Genre: Fantasy; jeugd
Uitgever: Zilverbron