‘De schaduw van Vermeer’ – Jeroen Windmeijer

ISBN: 9789402713633

Jeroen Windmeijer is een beroemde thrillerauteur die zowel zelfstandig boeken schrijft als met andere auteurs. Het zijn boeken met spanning en een stukje geschiedenis. De schaduw van Vermeer is het eerste deel van een trilogie die zich afspeelt in Delft. Eerder heeft hij een trilogie geschreven over Leiden, waar Jeroen Windmeijer woont.
HarperCollins heeft ter promotie van dit boek De vervalste Vermeer uitgegeven. Dat boekje heeft mij zeker nieuwsgierig gemaakt en ben dus blij dat ik dit verhaal mag gaan lezen.

De schaduw van Vermeer volgt twee verhaallijnen, namelijk die van Fabian, een geschiedenisdocent en de verhaallijn van David van Meegeren, kunsthandelaar in Delft en zoon van Han van Meegeren, de meestervervalser. Fabian is verslaafd aan alcohol en doet halfslachtige pogingen ervan af te komen. Hij volgt wekelijks therapie en heeft een buddy, die een terugval moet proberen te voorkomen. Hij gaat bij pater Ignatius op bezoek om informatie te verzamelen voor zijn proefschrift over de jezuïeten in Delft. Volgens de pater is er een verband tussen de schilder Vermeer en de jezuïeten. Wanneer de pater overlijdt tijdens het bezoek van Fabian krijgt hij de beschikking over een geheim manuscript. Dit zet een reeks vreemde gebeurtenissen in gang. Zoals diefstal van, mogelijke, werken van Vermeer uit bekende en wat minder bekende musea. Fabian valt in de gracht, was hij gewoon dronken of werd hij misschien geduwd? Wat is de rol van David, is hij betrouwbaar of heeft hij de genen van zijn vader geërfd? Welke rol speelt de buddy van Fabian? Wie geloof jij, wie is betrouwbaar?

Jeroen Windmeijer heeft een spannende thriller afgeleverd, dat is zeker. Zijn boeken hebben wel wat trekjes van Dan Brown. Zoals aanwijzingen die op plekken liggen waarvoor je eerst een bepaald raadsel of puzzel moet ontcijferen. Het is goed gedaan, maar naar mijn mening kan Dan Brown dat toch beter. Het leek hier wat te voorspelbaar. Daarnaast heb ik het gevoel dat de schrijver te veel wordt gepromoot. Dit komt de kwaliteit van zijn boeken naar mijn mening niet ten goede. Er werd gedaan of De vervalste Vermeer een verhaal bevatte die extra was, geschreven in de stijl van het komende boek. Helaas is dat verhaal in diverse hoofdstukken overgenomen in De schaduw van Vermeer. Voor mij bevordert dit mijn leesplezier niet. Daarnaast heb ik de eerste 150 bladzijden van de verhaallijn van Fabian al gelezen, die zaten als bonus bij De vervalste Vermeer. Je kon die 150 bladzijden lastig overslaan omdat de hoofdstukken om en om de verhaallijnen van David en Fabian bevatte. Dus je kan niet zeggen ik begin bij pagina 150 te lezen.
De clou van dit boek is niet zo origineel, het lijkt wel een handtekening van Jeroen Windmeijer te gaan worden. Uiteraard kan ik daar niet te veel over kwijt, daarvoor moet je De schaduw van Vermeer eerst zelf maar lezen. Naar mijn idee kan Jeroen Windmeijer echt veel beter.

Kortom een fijne spannende thriller die meer leest als een feelgood, met weinig diepgang en een tikje voorspelbaar. Daarom 3 sterren van mij.

Wilma Boekencast

Uitgever: HarperCollins