‘De vervalste Vermeer’ – Jeroen Windmeijer

ISBN: 9789402713268

Harper Collins heeft een boekje uitgegeven ter promotie van een nieuwe serie van Jeroen Windmeijer die zich deze keer afspeelt in Delft. Op de kaft staat het schilderij ‘De overspelige vrouw’ van Johannes Vermeer. Dit schilderij speelt een hoofdrol in het verhaal. Op de kaft zit een sticker van 10 euro. Dit boekje van 96 pagina’s zou 10 euro moeten kosten? Ben nu wel heel benieuwd naar het verhaal.

Het boek begint met het verhaal uit de bijbel over de overspelige vrouw zoals dit te vinden is in het boek Johannes. Dit geeft wat achtergrond bij het schilderij. Het verhaal zelf speelt zich af in Vledder in het museum voor valse kunst. In het museum hangen schilderijen van de beroemde meestervervalser Van Meegeren. Hij kon niet doorbreken als schilder en daarom begon hij met het opkopen van oude schilderijen op rommelmarkten. Deze maakte hij schoon, hij zocht de juiste verfsoort uit de 18e eeuw erbij en begon schilderijen van oude meesters heel precies na te schilderen. Dat was blijkbaar succesvol want in Vledder is er nu een museum aan hem gewijd.

Als Marijke Assies het museum binnenkomt ziet ze de suppoost van het museum in de foetushouding op de grond liggen meer dood dan levend. Wat is er gebeurd? Het schilderij ‘De overspelige vrouw’ blijkt als enige verdwenen te zijn. Waarom zou iemand een vervalsing willen stelen? Hoe zijn de dieven binnengekomen, want er lijkt geen sprake te zijn van braak? Dat mag je zelf gaan ontdekken. Als extra verrassing zijn de eerste hoofdstukken uit de Delft-trilogie opgenomen en een interview met Jeroen Windmeijer.

Het lijkt op het concept van de tussendoortjes die De Verhalenfabriek als e-book uitgeeft. Het is een spannend verhaal met een leuke plottwist. Ik ben nu echt wel nieuwsgierig geworden naar de Delft-trilogie waarvan het eerste boek in oktober uitkomt. Het is goed opgebouwd, chronologisch, met een terugblik naar de geschiedenis van het schilderij en een twist aan het eind. Het leest lekker makkelijk weg bijna als een tijdschrift. Ik geef het verhaal 4 sterren.

Ik vraag me wel af waarom een boekje van 10 euro gekozen is als promotie voor de nieuwe trilogie van Jeroen Windmeijer. Hij is immers een bekende schrijver van thrillers. Willen de echte fans, die enthousiast zijn geworden na het lezen van de Leiden-trilogie, niet liever wachten tot oktober in plaats van geld te besteden aan dit kleine boekje?

Wilma Boekencast

Uitgever: Harper Collins Holland
ISBN: 9789402713268