‘Slechte moeder’- Alex Lake

ISBN: 9789402320886

Alex Lake is een Amerikaanse schrijver. Hij debuteerde in 2015 met After Anna, wat een Sunday Times-bestseller werd en op nummer 1 binnenkwam in de Kindle-bestsellerlijst. Inmiddels heeft hij meerdere succesvolle thrillers op zijn naam staan. Met het boek Zeven dagen was zijn internationale doorbraak een feit. In juni 2023 is Slechte moeder in Nederland uitgekomen.

De cover van het boek is grotendeels uitgevoerd in blauwtinten met op de voorgrond een eenzaam meisje op een schommel. In aandachttrekkende witte en rode letters lees je de titel Slechte moeder. Daaronder staat ‘De nachtmerrie begint pas als je dochter terugkomt’. Ik vroeg me meteen af waarom de moeder slecht zou zijn en wat er na de terugkomst van haar dochter nog zou gebeuren. Beide titels zorgden er bij mij dus voor dat ik benieuwd werd naar het verhaal.

Na een drukke dag op haar werk haast Julia zich naar school om haar vijfjarige dochter Anna op te halen. Ze is te laat en als ze op het schoolplein aankomt, is Anna nergens te vinden. Julia is wanhopig want niemand lijkt te weten waar ze gebleven is. Al snel wordt er een grote zoekactie op touw gezet maar Anna lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn. De politie zit met de handen in het haar maar buitenstaanders wijzen al snel massaal naar Julia. Op sociale media is zij de zondebok. Ze vinden haar een slechte moeder omdat ze haar werk belangrijker zou vinden dan haar kind en zeggen dat het haar eigen schuld is. Ook van haar man Brian, van wie ze wil scheiden, hoeft ze weinig steun te verwachten. Net als Julia geen uitweg meer ziet, gebeurt er iets onvoorstelbaars. Anna wordt gezond en levend teruggevonden. Ze kan zich niet herinneren waar ze geweest is, maar heeft het wel over een poppenhuis. Julia probeert samen met haar dochter de draad van het leven weer op te pakken maar weet niet dat haar nog veel meer te wachten staat. Hoe zal deze nachtmerrie eindigen?

‘…Julia schrok wakker en was meteen bij haar positieven; haar hart ging tekeer en de adrenaline gierde door haar lijf. Ze was in de hoogste staat van paraatheid en wist niet waarom. Waar was ze wakker van geworden? Waardoor was haar lichaam in deze gespannen, rusteloze stand geschoten? Een geluid? Had ze iets gehoord?…’

Slechte moeder begint met een buitengewoon pakkende proloog. Bijzonder is dat je deze proloog leest vanuit het perspectief van de ontvoerder. Je krijgt als het ware een kijkje in de gedachten en gevoelens van deze persoon. Dat maakt het extra interessant. Daarna is het boek verdeeld in twee delen; Ervoor en erna. Elk deel heeft verschillende hoofdstukken. Ook hierbij gebruikt de schrijver aan het begin van een hoofdstuk regelmatig het perspectief van de ontvoerder. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt echter verteld vanuit het perspectief van Julia. Een vrouw die na de verdwijning van haar geliefde kind verteerd wordt door schuld- en angstgevoelens. Al snel gaan andere mensen zich ermee bemoeien. Alex Lake weet dit op een duidelijke manier over te brengen op de lezer. Het geeft stof tot nadenken. Natuurlijk mag je je eigen mening hebben maar het is wel de toon die de muziek maakt. Door het ongenuanceerd op sociale media te plaatsen, kun je mensen enorm kwetsen. Dit kan leiden tot veel boosheid, verdriet of zelfs erger. Als je niets aardigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon niets. Helaas denken veel mensen hier tegenwoordig niet goed over na.

In Slechte moeder komen niet veel verschillende personages voor en op een bepaald moment in het tweede deel kan de lezer al raden wie de dader is. Gelukkig is er dan nog voldoende onbeantwoord, waardoor het verhaal boeiend blijft. In het laatste hoofdstuk van het boek is het twee maanden later. We krijgen een afsluitend kijkje in het hoofd van de ontvoerder en antwoord op de laatste vragen. Hier heeft de schrijver goed over nagedacht want het zorgt voor een afgerond geheel.

Alex Lake heeft met Slechte moeder een intrigerende psychologische thriller vol onderhuidse spanning geschreven. Tevens geeft hij stof tot nadenken over de invloed van sociale media. Ik waardeer het boek met vier sterren.

Sandra

Genre: Thrillers en Spanning
ISBN: 9789402320886