‘De geruite meisjes’ – Alexa Hennig Von Lange

ISBN: 9789400517318

Alexa Hennig Von Lange (1973) debuteerde in 1997 in Duitsland met haar debuutroman Relax. Hiermee werd ze een van de meest succesvolle auteurs van haar generatie en ontving in 2002 de Duitse jeugdliteratuurprijs. Sindsdien heeft ze al vele romans, jeugdboeken, verhalen en theaterstukken op haar naam staan. De geruite meisjes heeft ze gebaseerd op de memoires van haar, in 1908 geboren, grootmoeder. Zij sprak op vergevorderde leeftijd haar levensverhaal in op meer dan 130 cassettebandjes. Hierop vertelt ze over de economische crisis tijdens haar jeugd en de periode van en na de Tweede Wereldoorlog.

In het boek ontmoeten we Klara wiens wereld steeds kleiner wordt omdat ze blind is. Aangezien ze 91 jaar oud is, realiseert ze zich dat het nu tijd is om haar verleden te vertellen; iets dat ze nog nooit aan iemand heeft verteld. Tijdens de economische crisis en het steeds zwaardere regime van de nazi’s gaf zij leiding aan het kindertehuis Oranienbaum. Ze heeft het Joods weesmeisje Tolla geadopteerd. Niemand weet van haar bestaan, maar ook Klara weet niet of ze de oorlog heeft overleefd.

Het verhaal wordt verteld vanuit de 91-jarige Klara Mobïus die terugblikt op haar leven en begint als lerares bij een sanatorium. Het is een baan die niet haar eerste keuze is, maar ze heeft geld nodig. En op dat moment liggen de banen niet voor het oprapen.

Hennig Von Lange heeft een fijne schrijfstijl en neemt je mee door het leven van Klara. Het zijn korte hoofdstukken die alleen genummerd zijn. Ze hebben geen titel of jaartal waardoor je niet altijd direct weet welke Klara, de jonge of de oudere, spreekt. Je begint in de economische crisis en gaat langzaam door naar de opkomst van de nationaalsocialisten, de Kristallnacht en de Tweede Wereldoorlog.

‘Schaamden ze zich omdat ze tot degenen behoorden die niets te vrezen hadden? Of omdat ook zij tot degenen behoorden die niets deden?’

Het interessante van het verhaal is de reis door de tijd die je maakt met Klara vanuit het oogpunt van een Duitse jonge vrouw. In een roerige tijd groeit ze op. Je gaat met haar mee naar een dansavond, maar ook naar een bijeenkomst van de NSDAP. Op latere leeftijd heeft ze als directrice van het weeshuis te maken met de nazi’s. De innerlijke conflicten waar ze mee te maken heeft, worden goed beschreven. En toch heb je niet het gevoel dat je Klara helemaal leert kennen. Ik kan niet te veel vertellen over het verhaal, maar zoals je zult begrijpen is ze geen fan van de nazi’s want anders zou ze geen Joods meisje adopteren. Wat ik wel kan vertellen is dat het einde voor mij onbevredigend was. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: historische roman
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 9789400517318