‘Muurtje om mijn hart’ – Kristie Raaijmakers

ISBN: 9789464820980

Elin woont in een afgelegen vrijstaande woning aan de rand van het bos, waar ze haar administratiekantoor runt. Ze heeft genoeg heftige gebeurtenissen meegemaakt en waardeert daarom de stilte van de buitenwijk enorm. Haar vredige bestaan wordt helaas flink verstoord wanneer de naastgelegen vervallen bungalow wordt verkocht, en de klussers Mike en Mats met luide muziek en onbeschoft gedrag voor chaos zorgen. Ondertussen wordt Elin ook nog eens geconfronteerd met de aantrekkingskracht van de bouwvakkerstweeling, iets waar ze zich liever niet aan wil toegeven. Ze zou ver uit hun buurt moeten blijven, maar dat gaat nogal lastig als je naast het klushuis woont…

In Muurtje om mijn hart wordt de lezer vanaf het allereerste hoofdstuk meegesleept door een intrigerende terugblik naar vier jaar geleden, een gebeurtenis die Elin heeft gevormd tot de persoon die ze nu is. Het vlotlezende verhaal ontwikkelt zich geleidelijk, met hoofdstukken verteld vanuit het perspectief van hoofdpersonages Elin en Mike. Deze vertelstructuur zorgt voor een boeiende dynamiek, waarbij je telkens nieuwe inzichten krijgt in de gedachten en gevoelens van beide personages.

In het begin lijkt de verhaallijn wat oppervlakkig en lijkt het hoofdpersonage geen issue te hebben waar ze voor moet strijden, toch onthult zich een diepere laag naarmate het verhaal vordert. De schrijfster weet op meesterlijke wijze de kwetsbaarheid van Elin te tonen, die zich krampachtig probeert te beschermen tegen verdere pijn en teleurstelling. Hoewel ze probeert om anderen op afstand te houden, weet Mike haar langzaam maar zeker te doorgronden. Hij ziet achter haar stoere, onafhankelijke façade de echte Elin en weet dat ze meer nodig heeft dan ze durft toe te geven.

Een ander bijzonder aspect van het verhaal is de prachtige vriendschap tussen Elin en Benthe, die laat zien dat echte vriendschap alle afstanden en obstakels kan overwinnen. Zo weet Benthe met veel geduld, en de juiste woorden op het juiste moment, Elins muurtje langzaam af te brokkelen.

De beschrijvingen van alledaagse situaties (zoals de confrontatie met harde muziek van de buren) met daarbij de frustraties en irritaties van beide kanten, belichten de menselijke kant van de personages. Dit zal ongetwijfeld een gevoel van herkenning teweegbrengen bij de lezer, die zich zo gemakkelijk kan inleven in de situatie en in de personages.

Ondanks dat het verhaal raakvlakken heeft met een feelgoodroman, bevat het ook een verrassend indrukwekkend element dat diep raakt. Deze wending zorgt voor een intense emotionele impact die voelbaar is voor de lezer. De schrijfster weet op meeslepende wijze de paniek en het verdriet van de personages over te brengen, waardoor je intens meeleeft. Het laat zien dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar dat zelfs in de donkerste momenten de kracht van liefde en verbondenheid naar boven kan komen.

Daarnaast zijn er ook talloze humoristische scènes, zoals de ontmoeting met de bouwvakkers tijdens het luisteren van het luisterboek, en een gênante scène op het terras. Deze momenten zorgen voor een luchtige noot te midden van de emotionele rollercoaster, waardoor het verhaal een goede balans vindt tussen lichtheid en diepgang.

Hoewel het niets afdoet aan het verhaal, toch nog een kleine opmerking met een knipoog: er zijn een paar zinnen in het boek die niet kloppen. Zo proest medewerkster Rosanne de slok koffie die ze net wilde nemen terug in haar mok en stuurt tante Corrie een kaartje waarop ze schrijft ‘daarom schrijf ik deze brief’. Ook gezien de hoeveelheid tekst lijkt het onmogelijk dat dit op een kaart past.

Muurtje om mijn hart is een verhaal dat je niet snel zult vergeten. Met een mix van romantiek, vriendschap en emotionele diepgang weet Kristie Raaijmakers de lezer van begin tot het einde te betoveren. Ik geef het boek 4 sterren.

Uitgever: April Books
ISBN: 9789464820980
Aantal pagina’s: 350