‘Web van leugens’ – Johnny Bollé

ISBN: 9789493192898

Johnny Bollé schrijft vooral thrillers en kortverhalen. Hij studeerde af als paramedicus en in zijn verhalen zitten dan ook vaak enkele medische elementen verwerkt. Het leuke aan zijn thrillers is dat deze zich telkens op een andere setting afspelen: Schotland, Antwerpen, Zuid-Frankrijk, … . Met Web van leugens zal hij ons meevoeren naar het Franse (fictieve) dorpje Etouffant.

Wanneer haar moeder Isabelle plotseling overlijdt, keert Madeline terug naar haar geboortedorp Etouffant om alles rond de nalatenschap te regelen. Ze verliet het dorp een achttal jaar geleden en heeft nu het gevoel er niet meer welkom te zijn. Enkele vreemde gebeurtenissen doen zich voor en ze wordt door Cézanne, de vriendin van haar moeder, gewaarschuwd. Er zijn zaken in het verleden van haar moeder gebeurd die liever geheim gehouden moeten worden en hiervoor gaat men over lijken. Wanneer ook Madeline bedreigd wordt, wil ze koste wat kost de waarheid ontdekken.

Web ven leugens is weer een spannende thriller die uit de pen van Johnny Bollé voortvloeide. Hij heeft een fijne schrijfstijl waardoor het verhaal lekker wegleest. Al vanaf de eerste pagina voel je aan dat er iets niet klopt in Etouffant en je wil steeds verder lezen om te weten te komen wat er aan de hand is. Gestaag bouwt de auteur zijn verhaal op tot de uiteindelijke climax die er pas komt aan het einde van het verhaal. Tussendoor prikkelt hij de nieuwsgierigheid en bouwt hij de spanning op door verschillende onverwachte wendingen. Beetje op dezelfde manier leren we de personages en hun achtergrond kennen. Hoe verder en dieper in het verhaal je ondergedompeld wordt, hoe beter je hen begrijpt en doorziet.

Johnny Bollé zal in Web van leugens gebruik maken van twee perspectieven: Isabelle en Madeline. Via Madelines verhaal volgen we de gebeurtenissen in het heden en via Isabelle leren we de feiten uit het verleden kennen. Hierbij verwerkt de auteur in het verhaal het idee van een tijdscapsule, wat ik wel een intrigerend onderwerp vond.
De auteur beperkt zich hier weer tot een dunne thriller van nog geen driehonderd pagina’s. Maar dit verhaal had best weer wat langer mogen zijn. Misschien had de auteur wat meer kunnen halen uit zijn idee van de tijdcapsule? Of wat meer achtergrond rond het mysterieuze personage Cézanne, zoals waar zij vandaan komt? Of waar de vader van Madeline is in het geheel? Telkens als ik de boeken van deze auteur dan ook lees vind ik het ietwat jammer dat ze niet wat meer pagina’s tellen en ik ze zo snel uitgelezen heb. Enerzijds omdat ik er zo van geniet, en anderzijds omdat ik bepaalde delen graag wat meer uitgewerkt had gezien.

Web van leugens is weer een heerlijke spannende thriller. Door de korte hoofdstukken vlieg je doorheen het verhaal en door de vele onverwachte twisten blijf je als een bezetene doorlezen. Want je wil de uiteindelijke plot ontrafelen. Vol ongeduld kijk ik al uit naar de volgende thriller van Johnny Bollé. Liefst een beetje dikker 4 sterren.

Uitgever: LetterRijn
ISBN: 9789493192898
Aantal pagina’s: 275