‘Zoon van de witte magnolia’s’ – Chloe Gong

ISBN: 9789022598177

Chloe Gong is geboren in het Chinese Shanghai en groeide op in Auckland, Nieuw-Zeeland. Aan de universiteit van Pennsylvania (USA) studeerde ze Engels en internationale betrekkingen. Tegenwoordig is ze woonachtig in New York. Zoon van de witte magnolia’s is het tweede deel van de Verboden duet duologie. Deze recensie kan dus spoilers bevatten.

De boeken passen qua uiterlijk perfect bij elkaar. De stofomslag, voorkant en het boekblok zijn voorzien van magnolia’s en het boek gaat verder waar Dochter van de Scharlaken Rozen is geëindigd. Het wordt niet voorafgegaan door een terugblik, maar dat is niet echt een probleem. Gedurende het verhaal wordt hier en daar wel verwezen naar de gebeurtenissen in het eerste boek en daar waar nodig uitgelegd of toegelicht.

In Shanghai zijn nog steeds de Chinese Scharlaken Rozen en de Russische Witte Magnolia’s aan de macht. De ontloken liefde tussen Roma en Juliette is veranderd in haat nadat Juliette Roma’s beste vriend vermoordde. Hierdoor is ook haar positie als erfgename van de Scharlaken Rozen aan het wankelen gebracht en dat komt haar neef Tyler goed uit. Niet alleen tussen de twee bendes heerst er onrust; er komt ook dreiging van buitenaf door de komst van de communisten en de Kuomintang die met nationalistische soldaten strijdt tegen het imperialisme. En alsof de dreigende burgeroorlog niet erg genoeg is, ligt er ook nog een monsterlijk gevaar op de loer. Roma en Juliette zullen moeten samenwerken om Shanghai te beschermen, maar zijn hun harten wel beschermd tegen elkaar?

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit Roma en Juliette. Soms komt een ander persoon “aan het woord” en dat geeft weer een ander inzicht in de situatie. Gong heeft een fijne, beeldende, verhalende, maar ook uitgebreide schrijfstijl. Het verhaal was iets te lang en had korter gekund. Daarentegen vind ik de situering van een hervertelling van Romeo en Julia in het Shanghai in de jaren 20 van de vorige eeuw wel een bijzondere setting. Zeker gezien de geschiedenis en gebeurtenissen die in deze periode plaatsvonden en dat maakt het een interessant verhaal. De personages worden verder uitgediept en vooral de vrouwen zijn erg krachtig. Al moet ik zeggen dat ik één specifieke verhaallijn miste die in het eerste boek wel is ingezet en waar ik meer van wilde weten. De rode draad in het verhaal zijn de gevoelens van haat en niet-toegestane liefde tussen Roma en Juliette; het aantrekken en afstoten tussen hen beiden is prachtig beschreven. Daarom is het jammer dat het gevaar dat de stad bedreigt erg ongeloofwaardig is en dit een stempel op het boek drukt. Ik waardeer het boek met 3,5 ster.

Genre: fantasy
ISBN: 9789022598177
Uitvoering: limited edition hardcover