‘Dochter van de Scharlaken Rozen’ – Chloe Gong

ISBN: 9789022598160

Dochter van de Scharlaken Rozen van Chloe Gong is haar debuut. Het is het eerste deel van een duologie, Verboden Duet en past in de categorie fantasy. In 2020 verscheen deze in Amerika onder de naam These Violent Delights in de rubriek young adults. Het vervolg is Zoon van de Witte Magnolia’s en de vertaling is door Annelots Stiggelbout gedaan. Gong is geboren in Shanghai en opgegroeid in Nieuw Zeeland. Aan de universiteit van Pennsylvania studeerde zij Engels en internationale betrekkingen. Foul Lady Fortune verscheen in 2022 en het wachten is op de Nederlandse vertaling. Haar tot nu verschenen boeken spelen zich allemaal af in Shanghai.

Dochter van de Scharlaken Rozen is een moderne hervertelling van Romeo en Julia van Shakespeare, overgoten met een politiek sausje. Hoofdpersonages Juliette Cai en Roma Montagov zijn op veertienjarige leeftijd stapelverliefd op elkaar. Vier jaar later rest alleen de haat nog, maar is er (nog) steeds een zekere aantrekkingskracht. De bendes waartoe ze beiden behoren hebben een bloedvete. De Scharlaken Rozen waartoe erfgename Juliette behoord, en de Witte Magnolia’s waar gedoodverfde opvolger Roma deel van uitmaakt, kunnen elkaars bloed wel drinken en verdedigen hun eigen wijk in Shanghai, dat verdeeld is tot op het bot. De komst van de ‘waanzin’, een ongrijpbaar monster, brengt beiden nader tot elkaar omdat ze gedwongen worden tot samen werken.

Het verhaal komt langzaam op gang en door het gebruik van lange zinnen met moeilijke (lees niet-Nederlandse) woorden leest het niet vlot. Er is geen diepgang in de personages, waardoor inleven in deze personen lastig wordt. Juliette is de enige waar we gevoel bijkrijgen en haar reputatie biedt haar veiligheid.

“Juliette Cai was banger voor afkeuring dan voor roet op haar ziel”.(pag. 89)

De angst die er heerst voor dingen die gebeuren is af en toe voelbaar, net als de liefde voor getroffen familieleden. De intriges in het verhaal en het zoeken naar antwoorden maken de vertelling interessant. De liefdesrelatie zoals duidelijk herkenbaar in Romeo en Julia komt niet helemaal tot uitdrukking in Dochter van de Scharlaken Rozen, máár goed, het gaat ook om een soort hervertelling. Gong heeft een beschrijvende, gedetailleerde schrijfstijl. De manier waarop ze dingen omschrijft is poëtisch en het gebruik van metaforen spreekt tot de verbeelding.

Het boek staat vermeld onder het fantasy genre, maar past ook goed bij young adult liefhebbers. Er komen herkenbare onderwerpen in voor als afgunst, verraad, verliefdheid en machtsverdeling. De verdeeldheid van Shanghai komt goed tot uitdrukking in de periode (1926), waarin het speelt. Consessies (monopolie op een stuk grondgebied) scheiden Shanghai in gedeeltes voor de Chinezen (Scharlaken Rozen), Russen (Witte Magnolia’s) en de buitenlanders (Britten, Amerikanen, Japanners en Fransen). In dit klimaat ontstond een wetteloos Shanghai, waarin gangsters de dienst uitmaakten. Er is een bepaalde dreiging veroorzaakt door de zogenaamde ‘waanzin’, alleen jammer genoeg komt dit niet goed uit de verf. De spanning loopt tegen het einde van het boek wat op, maar is voor de hand liggend en komt niet realistisch over. Door de cliffhanger aan het einde kijk ik wel een beetje uit naar Zoon van de Witte Magnolia’s.

In Dochter van de Scharlaken Rozen zijn feit en fictie met elkaar verweven en is Shanghai in de greep van verandering, iets wat Gong toelicht in een noot van de auteur. Deze historische fantasy krijgt 3 sterren.

Genre: fantasy, young adult
ISBN: 9789022598160
Uitvoering: hardcover met stofomslag