‘Ik ben blij dat mijn moeder dood is’ – Jennette McCurdy

ISBN: 9789000387823

De naam Jennette McCurdy zal niet direct bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar de jongere lezers (of misschien wel hun ouders) kunnen zich waarschijnlijk wel de Nickelodeon series iCarly en Sam&Cat herinneren. In deze laatste serie speelde ze samen met Ariane Grande. Ze is gestopt met acteren in 2017 om zich volledig te richten op regisseren en schrijven. Haar onewomanshow I’m glad my mother died was een succes en daaruit is deze bestseller voortgevloeid.

Jennette groeit op in een arm gezin. Ze woont met haar ouders en oudere broers Marcus, Scottie en Dustin in een klein huurhuis dat bijna onbewoonbaar is door de verzamelwoede van haar moeder. Uiteindelijk trekken ook opa en oma bij hen in. Haar moeder heeft borstkanker gehad toen Jennette twee jaar was, maar ze laat het niemand vergeten dat ze bijna dood was en vertelt iedereen, gevraagd of ongevraagd, het “kankerverhaal”. De wens die Jennette elke keer doet als ze de kaarsjes op haar verjaardagstaart uitblaast, is de wens dat haar moeder nog een jaar mag leven.

De moeder van Jennette wilde altijd acteren, maar dat werd haar niet gegund. Daarom is ze vastbesloten om haar dochter wel die carrière en kansen te geven. Als ze op zesjarige leeftijd een auditie doet en de film- en tv-wereld ingaat, begint de toxische relatie tussen moeder en dochter. Jennette wordt steeds meer gemanipuleerd door haar moeder, maar ze heeft er alles voor over om haar moeder gelukkig te maken. En het is bizar om te lezen hoe ver dat gaat! Zo moet Jennette op zeer jonge leeftijd stevig aan de lijn omdat haar moeder vindt dat ze zo lang mogelijk jong en klein moet blijven. Dit is nog maar het begin van alle bizarre “maatregelen” die haar moeder neemt om Jennette in haar macht te krijgen en te houden.

De proloog sleurt je gelijk al het verhaal in. Jennette is ervan overtuigd dat ze haar moeder uit een coma kan krijgen door te vertellen dat ze eindelijk minder dan 40 kilo weegt. Je vraagt je af hoe verknipt de relatie is tussen Jennette en haar moeder als ze verwacht dat ze haar moeder gelukkig kan maken met een veel te laag lichaamsgewicht. Naarmate het verhaal en het leven vordert, groei je met Jennette mee op. Je gaat van auditie naar auditie en je ziet hoe ze een eetstoornis en een verslaving ontwikkelt. Ze heeft moeite met relaties en doordat ze zo kort is gehouden, is ze soms wereldvreemd. Je kan alleen maar medelijden hebben met Jennette en je afvragen hoe het mogelijk is dat een moeder zo met haar dochter omgaat. Je vraagt je af of haar moeder er ook écht van overtuigd was dat wat zij deed het allerbeste was voor haar dochter of dat ze het alleen maar voor zichzelf deed. Evenals de vraag waar haar vader al die tijd was. Dat is hetgeen wat je in deze vertelling mist; de visie van haar broers en vader. Hoe hebben zij dit allemaal beleefd, wat vonden zij van de relatie tussen moeder en dochter en waarom lieten zij dit toe?

De titel klinkt heel hard, maar na het lezen van het boek kan je niets anders dan hetzelfde concluderen. Het verhaal is openhartig, rauw, verbluffend, heftig, hartverscheurend en onbegrijpelijk. En toch is het geen zwaar boek. De scherpe humor van McCurdy zorgt dat je af en toe ook kan lachen om de gevolgen van de toxische relatie met haar zwaar manipulatieve moeder. Na het dichtslaan van het boek, blijft het levensverhaal van Jennette in je hoofd rondzingen. Ik waardeer het boek met 4,5 sterren.

Genre: non-fictie/autobiografie
Uitgever: Spectrum Boeken
ISBN: 9789000387823