‘Rozen & Azijn’ – Linda Babel

ISBN: 9789461098757

De in Almere woonachtige Linda Babel werkt met veel liefde als verzorgende bij een thuiszorgorganisatie. Een andere grote liefde, naast haar dochter en kat, is schrijven. Dat begon op de middelbare school waar zij en haar vriendin verhalen voor elkaar schreven. Haar deelname in 2022 aan een schrijfwedstrijd van De Verhalenfabriek resulteerde in een contract en daarmee was de uitgifte van De tweede kans een feit. Eerder schreef ze ook al Bella Elia.

De cover van Rozen & Azijn laat een afbeelding van een dame zien in 19e-eeuwse kleding omgeven door rozenblaadjes. Het verhaal speelt zich af in Midden-Engeland 1842: Lady Rosanne van Willow Wood heeft al jaren een oogje op de knappe lord Garret Neville, die de meest begeerlijke markies is van heel Engeland. Voor Valentijnsdag heeft ze een mooie kaart laten maken en bedenkt een plan zodat hij haar eindelijk ziet staan. Door een onaangenaam treffen met Jonathan Whittaker, de vriend van haar broer, lukt dit plannetje helaas niet. Als lord Neville een zgn. vinegar Valentine ontvangt, is Rosanne vastberaden om de afzender te vinden zodat zijn naam gezuiverd kan worden en hij voor haar zal vallen.

Babel heeft een fijne schrijfstijl met leuke conversaties tussen de personages. Het verhaal wordt in korte hoofstukken verteld vanuit Rosanne, Jonathan en Garret waardoor je de personages leert kennen. Voor een kortverhaal zijn ze goed uitgewerkt. Rosanne heeft een sterk karakter en is niet altijd even damesachtig; eigenlijk is ze het tegenovergestelde van haar zus Elisabeth die keurig getrouwd is met de man die haar moeder heeft voorgesteld. Ze wordt door haar broer aangeduid als de wildebras. Ze is eigenwijs en heeft een sterke eigen wil, maar wil aan de andere kant ook niets liever dan trouwen met lord Neville.

Vooraf werd aangekondigd dat er maar liefst 25 ‘easter eggs’ in het verhaal verstopt zitten. Een easter egg, oftewel een paasei, is een grap of verborgen boodschap in het verhaal. Ik heb er helaas maar één kunnen ontdekken en had het fijn gevonden als er achter in het boek een lijst opgenomen zou zijn. Het is een leuk verhaal dat de sfeer van de tijd goed weergeeft. Waar een kortverhaal vaak afgeraffeld voelt, heeft dit boek echt een kop en een staart. Ik waardeer deze historische feelgood met 3,5 sterren.

Genre: historische feelgood
Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461098757