‘Zonder genade’ – Sterre Carron

ISBN: 9789083307107

De achtendertigjarige rechter Esmée heeft het goed voor elkaar. Ze woont in een prachtig huis samen met haar man en zoontje Emiel, van wie ze enorm houdt. Wanneer ze op een dag tijdens het hardlopen wordt aangevallen en bedreigd door een onbekende, weet ze dat ze gevaar loopt. Haar verleden heeft haar ingehaald…

Met Zonder genade heeft Sterre Carron een spannend misdaadverhaal neergezet. Het is inmiddels al het negentiende boek in de reeks rond de Mechelse hoofdinspecteur Rani Diaz. Sterre debuteerde in 2013 met het boek Mara. Tien jaar later staat de teller op negentien, en het twintigste boek Lafaard! verschijnt al op vijftien maart 2023. Een indrukwekkende reeks!

Het verhaal is vanaf de eerste bladzijde erg spannend. Het begint met de confrontatie tussen Esmée en een gemaskerde onbekende, waarbij er naar haar verleden wordt gewezen. Dit mysterie prikkelt onmiddellijk de nieuwsgierigheid van de lezer. En daar blijft het in de eerste hoofdstukken niet bij. Wanneer studente Jill aan het oppassen is, ziet ze een schaduw en hoort ze kort hierna een schot. Als ze buiten kijkt, ziet ze het lichaam van haar ex-vriendje liggen. De spanning blijft op hoog niveau aanwezig, en vanaf hier gaat het in lichte golven op en neer, het ritme volgend van de intrigerende verhaallijn. Met veel pieken en weinig dalen.

Na de moord verschijnt hoofdinspecteur Rani Diaz op het toneel. Samen met haar team is ze belast met het onderzoek en de zoektocht naar de dader. En deze zit boordevol geheimen en mysterie. De plot zit fenomenaal in elkaar en weet de lezer lange tijd in het ongewisse te laten. Pas op het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar. De uitkomst is onmogelijk te voorspellen, net zoals het verleden van Esmée en de geheimen die haar teisteren. En deze zijn echt wel choquerend.

Zonder genade bevat meerdere spannende verhaallijnen. Deze spelen zich afwisselend in het heden en het verleden af. In de hedendaagse verhaallijn volg je het verhaal van Esmée en wie het op haar heeft gemunt. Ook de waaromvraag is van groot belang. De meest intrigerende verhaallijn speelt zich echter ‘toen’ af. Zo staat het ook telkens bovenaan het hoofdstuk vermeld. Een onbekend ik-personage neemt je mee naar het verleden. Wie dit is blijft lange tijd een raadsel, waarbij er slechts met mondjesmaat informatie wordt gegeven. De voortdurende afwisseling in vertelperspectief zorgt voor extra spanning en cliffhangers.

Uiteraard mogen we hoofdinspecteur Rani Diaz niet vergeten, rond wie deze reeks eigenlijk draait. Rani heeft het moeilijk en worstelt nog steeds met bepaalde zaken uit haar verleden. Zo is ze erg bezorgd om haar zusje Romy. Ook schuldgevoelens steken de kop op, wat haar personage nog sterker en realistischer maakt. Daarnaast is het personage van Esmée ook zeer goed uitgewerkt. Je krijgt al snel de indruk dat ze heel wat te verduren heeft gehad, zowel vroeger als nu door de huidige gebeurtenissen. Belangrijk in dit verhaal is dat de meeste personages een voortdurende evolutie laten zien. Maar of dit altijd in goede zin is? Leugens en geheimen volgen elkaar in snel tempo op, tot er geen weg meer terug is.

Sterre Carron heeft een boeiende en eenvoudige schrijfstijl. Het past perfect bij een misdaadthriller, waarbij de plot zich grotendeels focust op het politieonderzoek. Toch weet Sterre er nog altijd een tandje bij te doen, door bijvoorbeeld voor interessante thema’s te kiezen. Zo gaat het in Zonder genade onder andere over pesten, liegen en intimidatie. De boodschap die ze wil meegeven is zeker duidelijk. Daarnaast leest het verhaal erg vlot, en daar helpen de korte en steeds afwisselende hoofdstukken zeker aan mee.

Zonder genade is wederom een spannend en fascinerend verhaal dat menig lezer zal weten te bekoren. Ik geef het boek dan ook vier welverdiende sterren. Intussen kijk ik vol verwachting uit naar Lafaard!.

Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789083307107
Aantal pagina’s: 334