‘Bloedlijn’- Machteld van Zalingen

ISBN: 9789461096852

Machteld van Zalingen (1973) is een Nederlandse freelance redacteur en tekstschrijfster en woont op de Veluwe. In 2015 debuteerde ze met de thriller Wraakzusters, waarin rechercheur Manon Dijkgraaf een rol speelt. Daarna schreef ze twee prentenboeken. Bloedlijn is haar tweede thriller maar het eerste boek dat uitgegeven is door De Crime Compagnie.

De cover van Bloedlijn trekt de aandacht door de bloedrode letters en de pakkende ondertitel ‘De zoektocht naar een vermist meisje leidt tot een wilde achtervolging in de bergen’. Ook de vrouw in de rode jas valt meteen op. Is zij het vermiste meisje en waar loopt ze heen? Vragen die nieuwsgierig maken naar het boek en ervoor zorgen dat je wilt starten met lezen. Na een, vooralsnog, onbegrijpelijke proloog is er geen houden meer aan en wil je zo snel mogelijk ontdekken wat dit gedeelte met het verdere verhaal te maken heeft.

De achttienjarige Emma keert na een scoutingkamp niet terug naar het groepshuis waar ze woont. Haar vriend Willem maakt zich zorgen en roept de hulp in van de politie. Zo komt hij in contact met rechercheur Manon Dijkgraaf, die zich meteen betrokken voelt en een onderzoek start. Haar collega’s nemen de zaak niet erg serieus. Ze denken dat Emma weggelopen is en wel weer opduikt. Hierdoor heeft haar vermissing geen prioriteit en wordt Manon op een drugszaak gezet. Ze heeft echter een naar onderbuikgevoel en blijft speuren. Als Emma uiteindelijk gevonden wordt, is Manon vastbesloten om erachter te komen wie de dader is en wat zijn beweegredenen waren. Hierbij stuit ze op onverwachte tegenstanders die het haar behoorlijk moeilijk maken om de waarheid te achterhalen.

” … voelde ik heel even dat hij deel van mij uitmaakte. Dat er een bloedlijn tussen ons was … ” (bladzijde 301)

Na de proloog gaat Bloedlijn verder met drie verschillende verhaallijnen. In het begin is het even wennen omdat de personages nog onbekend zijn maar al snel word je als lezer meegezogen in het boek. We volgen Manon en haar zoektocht naar Emma, een gezin dat plotseling allerlei vreemde dingen meemaakt en als laatste de moordenaar. Vooral deze, schuingedrukte, hoofdstukken vond ik interessant om te lezen omdat het een idee geeft van zijn gedachtegang.

Met hoofdpersoon Manon leefde ik steeds meer mee naarmate het boek vorderde. Ze is een sympathieke en doortastende vrouw met hart voor haar werk. Ze luistert naar haar gevoel en is vastberaden om te ontdekken wat er met Emma gebeurd is. Daarnaast krijgen we een kijkje in haar privéleven waarin ze een nieuwe liefde ontmoet.
De verschillende wendingen in het verhaal worden op sublieme wijze verweven en monden uit in een bijzonder geheel! Het boek eindigt met een verrassende epiloog. Door het open einde wordt de indruk gewekt dat er in de toekomst een vervolg zou kunnen verschijnen.

Machteld van Zalingen heeft een prettige schrijfstijl. Ze schrijft gedetailleerd maar zorgt ervoor dat er wel vaart in het boek zit. Door de korte hoofdstukken, met regelmatige wisseling tussen de personages, leest het boek vlot en wekt het je nieuwsgierigheid naar de voortgang van het verhaal. Bloedlijn is hierdoor een mooi opgebouwde thriller. Ik had al snel door wie de dader was maar toch bleef het verhaal tot het einde boeiend door de psychologische insteek. De grote vraag is eigenlijk niet wie het was maar waarom hij het deed. Je krijgt een kijkje in het hoofd van de dader en komt zo langzaam maar zeker steeds meer te weten over zijn denkwijze en de reden van zijn daad. Uiteindelijk voelde ik naast afkeer ook een zeker medelijden met hem. Knap dat de auteur dit in het boek over weet te brengen op de lezer.
Ik heb Bloedlijn met veel plezier gelezen en geef het vier sterren!

Sandra
Boekencast gastrecensent