‘Alizeh. De duistere profetie’ – Tahereh Mafi

ISBN: 978946349052

De duistere profetie van de Amerikaanse schrijfster Tahereh Mafi is het eerste deel in de Young adult trilogie Azileh. Dit fantasyboek, gebaseerd op de Perzische mythologie, is vertaald door Sandra Hessels. In 2011 debuteerde Mafi met Shatter me en de filmrechten werden voor publicatie al opgekocht. Met haar Touching Juliette serie schreef zij een sciencefictionreeks voor jongvolwassenen. Mafi heeft een grote talenkennis en beheerst acht talen.

Azileh, 18 jaar oud, en een Djinn, werkt als bediende, wat op zich bijzonder is voor de erfgenaam van het Djinnkoninkrijk. Ze is voor het eerst gelukkig, sinds de dood van haar ouders, met een dak boven haar hoofd en probeert ongezien op te gaan in de massa in de stad. Dit door een snoda te dragen, zodat Klei (mens) haar vreemde ogen niet kunnen zien. Djinns en Klei leven samen in een ogenschijnlijk vredige gemeenschap, waarin van gelijkheid absoluut geen sprake is. Djinns moeten hun aangeboren gave verbergen in het koninkrijk Ardounia, want gebruiken van magie is strafbaar. Wanneer Azileh op straat aangevallen wordt, loopt ze bij toeval kroonprins Kamran tegen het lijf. Hij is meteen onder de indruk van haar, maar vindt haar ook vreemd. “Er was iets aan het meisje dat hem onder zijn huid was gaan zitten.” Bezorgdheid en nieuwsgierigheid strijden om het hardst bij hem. Kamran ziet Azileh in eerste instantie voor een spion aan en vertelt dit aan Koning Zaahl. Deze eist van hem dat hij gaat onderzoeken wie deze snoda dragende bediende is en wat ze van plan is.

Mafi heeft een fijne, soms wat langdradige schrijfstijl die tot de verbeelding van de lezer spreekt. Het wordt wisselend vanuit Azileh en Kamran verteld, waardoor we ze goed leren kennen. Azileh, eenzaam en steeds op de vlucht, heeft een zwaar leven als schoonmaakster. Mishandeld en onderbetaald worden, is normaal geworden voor haar en gevangen tussen hoop en angst weet zij niet goed meer wie ze is. Kamran moet zijn plicht vervullen als kroonprins, maar wil deze verantwoordelijkheden niet. Kwaadheid en irritatie zijn een onderdeel van zijn persoonlijkheid. Voor de duivel, Iblis is een bijzondere rol weggelegd. Meerdere personages hebben geheimen die in de loop van het boek naar voren komen.

Mafi neemt de tijd om de wereld op te bouwen, waardoor het verhaal traag op gang komt. Korte en wat langere hoofdstukken wisselen elkaar af en met een mooie cliffhanger er tussendoor blijf je lezen. De geschiedenis van het koninkrijk Ardounia wordt uitgebreid verteld, net als de problemen met het aangrenzende rijk Toulan. Met spitsvondige dialogen tussen Kamran en zijn minister Hazan, waar de vonken vanaf spatten, laat Mafi de lezer genieten en soms grinniken.
In de loop van het boek wordt de aantrekkingskracht tussen Azileh en Kamran steeds belangrijker en komt er een bepaalde spanning in de vertelling. Deze spanning loopt op door verschillende plotwendingen en door het wantrouwen dat er heerst door toedoen van koning Zaahl.

De Perzische sfeer komt tot uitdrukking in de beschreven stoffen, kleuren, kleding (snoda) en het beschreven straatbeeld. Er zitten thema’s als klassenverschil, acceptatie, liefde, verraad, vriendschap en familie in De duistere profetie verwerkt. Tegen het einde komt het verhaal in een daverende eindsprint om af te sluiten met een heel verrassende plotwending. In een hele korte tijd gebeurt er veel en dit laat de lezer uitkijken naar het tweede deel.

In De duistere profetie zitten personages vol verrassingen en komt magie op een bijzondere manier tot uiting. Het is een verhaal dat niet alleen leuk is voor Young adult, maar ook voor volwassenen en dit verrassende boek krijgt 3 ½ ster.

Genre: Young adult
Uitgever: Blossom Books
ISBN:978946349052