‘Wit verdriet, zwart verdriet’ – Stefaan Desmet

ISBN: 9789493292192

Stefaan Desmet afkomstig uit Brakel, werkt als financieel beheerder voor de provincie Oost-Vlaanderen en schrijft in zijn vrije tijd boeken. Eerder verscheen van hem reeds Reigers en andere verhalen en De tovenaar van half negen. Wit verdriet, zwart verdriet is een fictie boek, hoewel het op het eerste zicht niet zo lijkt, doordat het deels autobiografisch is. De aanleiding van dit boek is de vondst van een koffer vol oude papieren op de zolder van zijn tante Marie. Naar aanleiding hiervan werd het verhaal van zijn oom Robert Desmets terug opgerakeld. Robert werd namelijk tijdens WOII verklikt, opgepakt en naar Duitsland gestuurd. Hierna heeft men nooit nog iets van hem vernomen. Sommige van de gevonden documenten waren zeer confronterend voor de auteur, waarop hij besloot er iets mee te doen en Wit verdriet, zwart verdriet te schrijven.

Tante Marie heeft de dood van haar broer Robert nooit kunnen verwerken. Hij was anglofiel en was bovendien actief in het verzet. Omdat hij anglofiel was werd hij beschouwd als vijand van het nationaalsocialisme. Zo werd hem bijvoorbeeld een fietsband geweigerd door de oorlogsgezinde Oudenaardse burgemeester Vandenberghe. Uiteindelijk werd Robert opgepakt en weggevoerd naar Duitsland. Tante Marie heeft hem nadien nooit meer gezien.

Leo Vindevogel de burgermeester van Ronse, waar tante Marie woonde, was Duitsgezind. Na de oorlog werd hij beschuldigd van collaboratie met de Duitsers en ter dood veroordeeld. Tante Marie heeft het moeilijk dat zijn verhaal blijft voortleven in de samenleving, maar dat het verhaal van de veel verzetsstrijders, zoals dat van haar broer, vergeten wordt.

De titel Wit verdriet, zwart verdriet verwijst er naar dat verdriet in alle kringen van de oorlog voorkomt, zowel in dat van het vroegere verzet (wit verdriet) als dat van de collaborateurs (zwart verdriet). De auteur wil niet zomaar een verhaal over het verleden maken, maar één waaruit we lessen kunnen trekken. Zo laat oorlog een diepe indruk na op overlevenden en in het heden verhardt de wereld steeds verder. Er is bovendien ook steeds meer onverdraagzaamheid te merken.

Het is geen non-fictie verhaal, omdat de auteur bepaalde zaken waar hij informatie over vond heeft moeten aanvullen met zijn eigen fantasie. Uit alles blijkt dat de auteur uitgebreid research gedaan heeft. Hij verwijst naar heel wat bronnenmateriaal en heeft een strakke, precieze schrijfstijl. Gezien het fictie is, vond ik sommige details wat overbodig, ze gaven niet altijd een meerwaarde aan het verhaal. Het verhaal vraagt enige concentratie, het is niet zomaar een boek om er even rustig ontspannend bij te nemen. Af en toe moest ik even terugbladeren en het nog eventjes laten bezinken. Ook was ik soms de draad kwijt, door de vele details en vermelding van de artikelen. Een iets meer luchtige schrijfstijl had het geheel leesbaarder gemaakt. Bovendien had ik een recensie-exemplaar ontvangen in een pdf-formaat, wat niet echt bijdraagt tot een aangename leeservaring en een objectieve beoordeling.

Het nawoord en verantwoording achter het boek was een absolute meerwaarde. Ik vond het waardevol deze eerst door te nemen, vooraleer ik het boek las, zo kreeg ik een betere kijk op het geheel. Wit verdriet, zwart verdriet is een verhaal dat verteld moet worden. Inhoudelijk een sterk boek, die een iets lossere aanpak nodig heeft. 3 sterren.

Uitgever: Witsand Uitgevers
ISBN: 9789493292192
Aantal pagina’s :352