‘Tweede leven’ – Louise Candlish

ISBN: 9789021480008

Nadat de thriller Ons Huis (Our House) verfilmd werd als een mini tv-serie, zijn de boeken van Louise Candlish nog populairder geworden. De auteur heeft een bijzonder persoonlijke eigentijdse stijl. Het merendeel van haar boeken staat gecatalogiseerd onder de noemer thriller, maar echte thrillers zijn het niet. Haar boeken hebben steeds bijzondere invalshoeken en de nadruk ligt op het innerlijke van de personages.

Alex leidt een mooi, rustig leventje met zijn vrouw Beth. Ze wonen in een Londense buitenwijk, een gezellige buurt met leuke buren. Alleen kinderen ontbreken en hier heeft Beth het af en toe nogal moeilijk mee. De buren willen er eindelijk werk van maken om het overwoekerde wandelpad dat achter de huizen doorloopt op te knappen. Iedereen is blij, behalve Alex. Hij wordt prikkelbaar en alle heisa rond het wandelpad vindt hij maar niets. Hij draagt een vreselijk geheim met zich mee dat hij reeds vijftien jaar verborgen probeert te houden want hij wil zijn huidige levenswijze behouden.

Volgens Lisa Jewell is Tweede leven het beste werk van Louise Candlish en ik kan niet anders doen dan dit volmondig beamen. Het is bovendien ook hier weer moeilijk een label op te kleven: misdaad, thriller, psychologisch, … . Het lijkt er eerder op dat Louise Candlish haar eigen spannende genre creëerde, waarbij spanning vermengd wordt met psyche. Op de cover van haar nieuwste boek Tweede leven wordt het omschreven als suspense, wat inderdaad uitstekend past! Want vanaf de eerste pagina word je in het boek gezogen en laat het je niet meer los.

Het verhaal bestaat uit twee verschillende tijdlijnen: 1995 en het heden. In 1995 vertelt Rick zijn verhaal. Hij wordt hopeloos verliefd op de ontzettend knappe Marina en heeft een flamboyante huisgenoot Rollo. De spanning wordt beetje bij beetje opgebouwd, en vanaf het eerste hoofdstuk weet je dat hier iets vreselijk zal gebeuren. Langzaamaan komen er ook meer en meer plottwisten. En net op het ogenblik dat je denkt te weten hoe het ineen steekt is er daar weer die ene plotwending, wat voor een switch in het verhaal zorgt en waarbij je als lezer even het noorden kwijt raakt.

In het heden is Alex aan het woord. De auteur weet hier op een vernuftige manier zijn frustratie over het wandelpad en zijn vrouw Beth neer te zetten. Maar zijn geheimen worden niet prijsgegeven. Als lezer lees je steeds sneller omdat je haast niet meer kan wachten om te weten te komen wat hij verborgen houdt. Hij is ook moeilijk te doorgronden, wat Candlish op een knappe wijze weet neer te zetten.

Laagje voor laagje wordt het verhaal ontleed. Louise Candlish neemt haar tijd om het te vertellen, waardoor de personages weer uitmuntend uitgewerkt zijn. De verhaallijnen zijn intens en met eenvoudige woorden weet ze haar lezers bij de keel te grijpen. Op een beeldende manier wordt de omgeving omschreven waardoor je je onmiddellijk thuis voelt in de Londense buitenwijk. Maar ook de sfeer uit de 90s wordt goed weergegeven. Ik kreeg onmiddellijk flashbacks naar toen en zelfs een beetje heimwee (was vroeger dan echt alles beter?).

Na Ons Huis verscheen het iets mindere Haar woorden, maar met Tweede leven is Louise Candlish terug en hoe! Door de vele spannende, onverwachte plotwendingen wordt de geladenheid alleen maar opgevoerd. De auteur weet hoe ze enkele bommetjes moet laten ontploffen in het verhaal. Hoewel het af en toe een beetje voorspelbaar kan zijn, zie je de uiteindelijke plot helemaal niet aankomen.

Als een auteur zo sterk is om haar eigen genre te creëren en daarnaast haar eigen stijl dan weet ze wat literatuur is en gaan we er nog veel van horen. Reikhalzend kijk ik al uit naar haar volgende werk. 4 sterren!

Uitgever: Volt
ISBN: 9789021480008
Aantal pagina’s :381