‘Haar woorden’ – Louise Candlish

ISBN: 9789021439990

Louise Candlish schrijft geen doorsnee verhalen. Ze heeft een stijl waarvan men zegt “you love it or hate it”, ertussenin bestaat gewoon niet. Sinds het verschijnen van Ons huis, haar eerste thriller, ben ik fan van haar. Bij haar geen bloederige moorden, één of andere pientere politie-inspecteur, … maar vooral ijzersterke personages die enge gebeurtenissen beleven en waarbij je als lezer steeds aandachtig moet blijven. Haar boeken zijn keiharde psychologische thrillers, die nog lang nazinderen omdat ze uit het leven gegrepen lijken, net als met haar nieuwste publicatie Haar woorden, kan het ieder van ons overkomen.

Het verhaal gaat over Ellen Saint. Ze woont en werkt in Londen. Wanneer ze tijdens een opdracht in een dure wijk, op een dakterras van een luxe appartementencomplex, ‘hem’ terug ziet. Dit is echter onmogelijk. Hij is ouder geworden en ziet er anders uit, … maar toch is Ellen overtuigt dat hij het is. Ze is verward, want hij kan er helemaal niet zijn, hij leeft immers niet meer en zij kan het weten, want zij vermoordde hem. Hoe komt het dat hij nog leeft? Hoe komt hij aan de middelen waarmee hij zich deze superdure loft kan veroorloven?

Het is moeilijk om een recensie over Haar woorden te schrijven zonder teveel verklappen van het verhaal. Net als bij Ons huis en Nieuwe vrienden begin je dit boek best te lezen zonder er al te veel over te weten. Op deze manier zal je er het meeste leesplezier uit kunnen halen. Deze keer zal Louise Candlish het motief van een misdaad centraal stellen. Haat is dan ook het belangrijkste onderwerp. Hoe ontstaat diepgewortelde haat, hoe wordt het gevoed, wat doet het met iemand, welke impact heeft het op relaties en tot welke acties kan het leiden.

Ellen Saint vertelt haar verhaal, vanaf de eerste dag dat Kieran in haar leven is gekomen. Hierbij richt ze zich ook af en toe rechtstreeks tot de lezers. Maar ze is boos, gefrustreerd en zit vol haat, in hoeverre is zij dan een objectieve verteller? De personages in het boek beleven enkele indringende gebeurtenissen, waarbij ze elk op hun eigen manier reageren. Dit heeft ook invloed op hun onderlinge relaties, wat de auteur op een knappe manier in beeld weten te brengen.

Verwacht geen razend spannende thriller, waarbij de misdaad in de kijker staat en je nagelbijtend verder leest. Maar een werk waarbij de auteur diep in de ziel van haar personages kruipt ze gaat op zoek naar wat hen drijft, hoe ze denken en voelen. In het eerste deel prikkelt de auteur zijn lezers, ze creëert veel vragen: wie is Kieran, wat is er met Lucas gebeurd, waarom is Ellen zo woedend op Kieran en waarom ze heeft gedaan wat ze deed, … ? Hierdoor wil je verder lezen, je wordt nieuwsgierig en je wil antwoorden. Doch was ze mij af en toe eventjes kwijt omdat er naarmate je verder leest er steeds minder onverwachte plotwendingen in het verhaal voorkomen. Het draait allemaal vooral rond Ellen en haar woede tegenover Kieran.

De auteur heeft een fijne, diepzinnige schrijfstijl. Haar verhalen raken mij, omdat ze over ‘gewone’ mensen gaan en op een realistische wijze gebracht worden. Tijdens het lezen kan ik het mij zo voorstellen hoe het ook mij zou kunnen overkomen, of mijn buren, vrienden, etc… . Dit laat mij na het lezen vaak met kippenvel en een naar gevoel achter. De Nederlandse titel begrijp ik niet zo goed, de Engelstalige ‘The Heights’ lijkt mij beter bij het verhaal passen, de inhoudelijke link naar de titel en het verhaal is daar duidelijker.

Haar woorden vond ik iets minder dan Ons huis, maar de typische Louise Candlish elementen, waar ik zo van houd zijn aanwezig. Het is een verhaal waarbij de auteur dieper in gaat op de psyche van de mens. 4 Sterren.

Uitgever: Volt
ISBN: 9789021439990
Aantal pagina’s: 381