‘Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, De Geheimen van Perkamentus’ – J.K. Rowling & Steve Kloves

ISBN: 9789463361552

Iedereen heeft weleens van J.K. Rowling en haar Harry Potter serie gehoord, misschien wel de boeken gelezen of films ervan gezien. Maar Rowling maakte ook haar debuut als filmscriptschrijver in 2016 met Fantastic Beasts. Deze filmreeks, gebaseerd op het boek Fantastic Beasts and Where to Find Them, is een prequel van de Harry Potter filmreeks. Deze magische wereld van fabeldieren speelt zich vijftig jaar vóór Harry Potter af. Steve Kloves schreef de scenario’s voor de Harry Potter films en was als producent betrokken bij de eerste twee filmscenario’s.

Het eerste filmscenarioboek Fantastic Beasts and Where to Find Them verscheen in 2017, het tweede The Crimes of Grindelwald in 2018 en The Secrets of Dumbledore is het derde filmscenario dat in de Fantastic Beasts reeks verschenen is. Het staat vol tekeningen van oorspronkelijke kostuumschetsen, van fabeldieren, ontwerpen van posters, boekomslagen en personages. Helaas staan deze allemaal in zwart-wit, dit in tegenstelling tot de kleurrijke cover met de brandende feniks die echt de aandacht trekt. Het verhaal wordt geschetst in 100 scènes op verschillende locaties.

The Secrets of Dumbledore gaat verder met waar het tweede filmscenario is gestopt. Newt Scamander is nog steeds op zoek naar fabeldieren en vindt een zeldzame Qilin, deze kan gedachten lezen en zien wie een goed hart heeft. Maar er zijn kapers op de kust in de vorm van acolieten die voor Grindelwald werken. Want Grindelwald is iets van plan met de Qilin en probeert nog steeds de macht te grijpen in de tovenaarswereld. Hij wil over de Tover- en Dreuzelwereld heersen. Albus Perkamentus zal er alles aan doen om hem niet te laten slagen, maar of het gaat lukken is nog maar zeer de vraag, want hij heeft een zogenaamd Bloedpact met Grindelwald.

Dit filmscenario in boekvorm bevat het volledige script van Fantastic Beasts en biedt een kijkje achter de schermen. Zelfs de ochtendprofeet, bekend uit Harry Potter ontbreekt niet en de Zweinsteinexpress is vervangen door een magisch rijtuig gekoppeld aan een dreuzeltrein. De locatie van het script heeft zich van Engeland naar Duitsland, Berlijn verplaatst. Er komen heel veel personages en fabeldieren uit de voorgaande twee filmscenario’s in voor. De scènes komen tot leven door de filmische beschrijving en er zit veel (tover) actie in. De personages worden uitgebreid beschreven in aparte kadertjes. Newt als personage is een leuk gegeven, slungelig, sociaal wat onbeholpen, maar weet heel veel van de natuur en fabeldieren. Aan het begin zijn er wat scènes die Indiana-Jonesachtig aandoen.

Als lezer is goed voor te stellen hoe een Qilin, half draak, half paard eruitziet. Meerdere visuele aspecten worden in dit filmscript uitgelegd. Een belangrijk thema is dat van fouten geleerd kan worden en deze iemand vormen. Wie The Secrets of Dumbledore heeft gelezen krijgt zeker zin om deze film te gaan bekijken door de beschrijving van de filmscènes. 3 ½ ster krijgt dit filmscenario.

Genre: Young Adult
Uitgever: Harmonie
ISBN: 9789463361552