‘Sigur’ – Rimke van der Geest

ISBN: 9789493089600

Rimke van der Geest is ambulant verpleegkundige bij het vroege interventie psychose team van Amsterdam. Naast haar werk als verpleegkundige heeft ze van 2004 tot 2014 in Nicaragua ouders geholpen waarvan hun kind psychotisch was. Over deze tijd schreef Van der Geest het boek Mejor dejarlo tranquilo wat betekent ‘het beste is hem met rust te laten’.

Als Rimke en haar man Gerben elkaar ontmoetten zijn ze niet meer de jongste, ze spreken hun kinderwens uit en niet veel later is Rimke ook daadwerkelijk zwanger van een prachtig jongetje. Echter in de zwangerschap heeft Rimke al het idee dat, het zondagskind dat ze is, iets zal overkomen. Als na een heftige bevalling blijkt dat de kleine Sigur blauw en slap ter wereld komt eindigt hun blauwe wolk in een gitzwarte nachtmerrie. Slechts 16 dagen mocht Sigur leven, waarna hij op de borst van zijn vader overleed.

Van der Geest weet op een prachtige en aangrijpende manier haar verhaal te vertellen. Je wordt meegezogen in het verhaal over de zwangerschap en de strijd die de kleine Sigur in zijn slechts zestien dagen heeft moet leveren. Doordat Rimke geen blad voor de mond neemt en de lezer meeneemt in haar gevoelens en gedachten, leef je mee en zorgt het op sommige momenten voor een brok in je keel én kippenvel.

In vier hoofdstukken loost Rimke je door de geboorte en overlijden van Sigur, maar lees je ook dat ze samen met haar partner nog een kindje mogen verwelkomen, een zoon genaamd Jukka. Een worsteling voor Rimke, want ze heeft het gevoel Jukka te moeten vergelijken met Sigur. En zo heeft ze het idee dat ze Jukka tekort doet met zijn overleden broertje.

Niet alleen de gevoelens van Rimke zijn prachtig beschreven. Ook Gerben zijn gevoelens zijn duidelijk weergegeven in het boek. Hij heeft een dagboekje bijgehouden van alle momenten van Sigur. Zo kom je ook meer over zijn emoties te lezen. Ook zus Geertje schrijft zo nu en dan een prachtige mail aan Rimke om haar gevoelens en die van haar kinderen te uitte. Een hele familie die intens meeleeft met de geboorte en overlijden van Sigur.

Sigur is een prachtig, emotioneel en krachtig boek. Ik vind het onwijs knap van Van der Geest om zichzelf zo emotioneel en kwetsbaar op te stellen naar de lezers toe. Sigur, jij kleine astronaut, krijgt van mij dan ook 5 prachtige sterren.

Genre: waargebeurd
Uitgever: GrowingStories
ISBN: 9789493089600