‘Vuurcirkel’ – Tony P. Morgan

ISBN: 9789464640489

Met Vuurcirkel, het eerste deel in de fantasyserie Vuursaga maakt Tony P. Morgan zijn debuut. Als leraar en auteur van musicalscripts weet hij als geen ander de lezer te bekoren in een wonderlijke wereld vol magie en fantasy figuren.

Het boek is opgedeeld in zeven delen die elk voorzien zijn van een fraaie zwart-wit illustratie die slaat op de titel van het deel. Het verhaal begint met Hanzi, die voor het eerst deel mag gaan uitmaken van de Wildwacht en zich meteen wil bewijzen als een merlik zijnde. Als ze in het Woekerwoud op patrouille zijn, vindt hij een bewusteloos meisje tussen de dwelmbloemen. “…. In het midden van haar onderrug was een duidelijke, cirkelvormige tekening te onderscheiden “.

Ze haasten zich terug naar Nigma, want dit meisje is belangrijk, ze blijkt een Aspirant te zijn en heet Moira. Samen met Hanzi gaat Moira op haar queeste om de hoofdstad Alba te bereiken, een tocht vol gevaren. De betekenis van het teken op haar rug begrijpt ze niet, maar ze is vastbesloten erachter te komen. Ondertussen onderzoekt Geru de dood van zijn vriend Dragan, waar een ‘geurtje’ aanzit. Er blijken namelijk meerdere Aspiranten verdwenen of vermoord te zijn. En wat zijn toch die ‘Zwartkappen’ die opeens overal verschijnen?

In de vertelling wordt de lezer van dag tot dag meegenomen in de avonturen van de verschillende Aspiranten die Nova Alba trachten te bereiken. Morgan neemt zijn tijd om zorgvuldig een wereld op te bouwen waarin veel gebeurt en het getal zeven een rol speelt. In de loop van het verhaal vol onverwachte plotwendingen, maakt de lezer kennis met Trollen, Aardmannen, Arkwanen en tot de verbeelding sprekende Yeths, een soort hellehonden met rode ogen.

Door de wisselende perspectieven wordt het verhaal intens beleefd. De spanningsboog is continue gespannen, deze verslapt geen moment. Stukje bij beetje komt de lezer achter de betekenis van dingen die een rol spelen en hoe deze elkaar beïnvloeden. “Elke nieuwe onthulling leidde tot een nog grotere adderkluwen”. Het boek is vol vaart geschreven met een beetje humor en bevat diverse woordgrapjes.

De schrijfwijze van Morgan mag best bijzonder genoemd worden, want hij is vrij direct en gebruikt veel Vlaamse woorden die voor Nederlanders onbekend zijn. Benamingen als genster (flikkering), zijn streng trekken (je weten te redden), valabel (aannemelijk), broekvent (jonge onervaren man) poulain (leerling) en interimaris (plaatsvervanger) deden mij af en toe de wenkbrauwen fronzen, maar google is hier ideaal voor. De personages zijn goed vorm gegeven en groeien tijdens hun avontuurlijke reis, waar ze er gelukkig niet helemaal alleen voor staan. Wel voelen ze zich allemaal speciaal, maar ook kwetsbaar. De vele cliffhangers maken het een boek dat je achter elkaar uitleest en waarbij het einde doet verlangen naar het volgende deel.

Vuurcirkel, een verhaal dat boeiend is voor young adult lezers en het waard is om verfilmd te worden. Deze fantasy krijgt 4 sterren.

Genre: Fantasy
Uitgever: Godijn