‘November’ – Thomas Olde Heuvelt

Genres: ,

ISBN: 9789022591116

Thomas Olde Heuvelt is bekend van boeken als Hex, Echo en Orakel die ik met veel plezier heb gelezen en keek daarom erg uit naar zijn nieuwste boek November. Het boek ziet er prachtig uit. Mooie felle kleuren gecombineerd met donkere tinten en voelbare letters. Aan de binnenkant van het boek zit een plattegrond en een overzicht van de personages in het boek.

Bird Street in Lock Haven, Washington is de gelukkigste straat van de Verenigde Staten van Amerika. De bewoners van deze straat wonen in de prachtigste huizen, hebben geweldige carrières en een goede gezondheid. En uiteraard zijn de kinderen ook perfect. Tenminste voor 11 maanden in het jaar; tot het november wordt, want dan breken de Donkerder Dagen aan en keert het voorspoed zich tegen hen. Om dit ongeluk te keren moet een offer gebracht worden: iemand moet sterven in de bossen achter hun huizen. De grote vraag is: hoeveel is een mensenleven waard?

Het verhaal wordt verteld vanuit de vier leden van het gezin Lewis da Silva: vader Ralph, moeder Luana, de 15-jarige dochter Kaila en de 10-jarige zoon Django. De personages en vooral hun gedachten zijn goed beschreven. Je leest de gedachten van een tienjarige jongen of je gaat mee door een zware periode met een depressieve 15-jarige puber. Via hen kom je ook meer over de andere bewoners van de straat en de onderlinge verhoudingen te weten.

De schrijfstijl van Olde Heuvelt is beschrijvend en neemt je me naar het leven in Lock Haven. Het verhaal kan soms wat langdradig zijn, maar het behoudt wel een soort onderhuidse spanning. Deze spanning zorgt ervoor dat je wel wil weten wat er gaat gebeuren. De sluier die de Donkerder Dagen over de straat legt wordt steeds zwaarder en die de daarbij horende gevoelens en acties van de mensen die in Bird Street wonen worden ook steeds duisterder. En dan heb je ook nog onverwachte twists. Door het aankaarten van onderwerpen zoals euthanasie, zelfmoord en bipolaire stoornis raakt het je en denk je daar over na.

‘De duivel speelt altijd vals’

De deal die ze gemaakt hebben met de duivel zorgt ervoor dat alle buren op elkaar zijn aangewezen en onderling een blind vertrouwen moeten hebben. Dit geeft een beklemmende sfeer. De vragen over hoever wil je gaan en hoeveel is het je waard om de voorspoed te behouden zorgen voor onderlinge onenigheid en drijft de bewoners uit elkaar. Hoe kan je elkaar nog recht in de ogen kijken na alles wat je weet en hebt gedaan? En je gaat bij jezelf afvragen hoever je wil gaan om je geluk en voorspoed af te dwingen.

Het boek gaf mij helaas niet de ultieme voldoening waar ik op hoopte. Dat lag niet aan de schrijfstijl van Thomas Olde Heuvelt, want het is een goed geschreven spannend boek met bovennatuurlijke elementen en goed uitgewerkte personages. Voor mijn gevoel was het af en toe iets te langzaam en had ik vooral in het begin niet het gevoel dat ik het boek niet kon wegleggen en door móest lezen. Daarom waardeer ik het met 4 sterren.

Genre: griezelig, horror
ISBN: 9789022591116
Aantal pagina’s: 460