‘README.txt’- Chelsea Manning

ISBN: 978402711790

Chelsea Manning is bekend geworden doordat ze tijdens haar werk als inlichtingenanalist voor het Amerikaanse leger in Irak ruim zevenhonderdduizend geheime militaire documenten het land heeft uit gesmokkeld.  Deze documenten werden op Wikileaks gepubliceerd en Chelsea werd aangeklaagd door de Amerikaanse krijgsraad. Op de dag dat ze veroordeeld werd kwam ze uit de kast als transvrouw. En dat maakt het ook iets ingewikkelder om een recensie te schrijven. Het grootste gedeelte van het boek is Chelsea nog man, maar aangezien ze het boek als vrouw heeft geschreven zal ik in de recensie “zij” gebruiken.

Na de proloog begint het verhaal bij de turbulente jeugd van Chelsea die zij, met haar ongelukkig getrouwde ouders en elf jaar oudere zus, in Midden-Oklahoma doorbrengt. Na de scheiding gaat zij met haar moeder mee naar Wales maar keert weer terug naar Amerika. Zij komt uit de kast als homo, woont in de auto van haar vader (tenzij ze iemand oppikt in de club om bij te blijven slapen) en heeft allerlei baantjes om aan geld te komen.

‘ik leefde niet alleen op het randje, ik viel er ook vanaf’.

Als haar tante van haar zwervend bestaan hoort, biedt zij een dak boven haar hoofd aan. Ze besluit om diverse redenen in het leger te gaan: om het respect van haar vader te winnen, om de eigen mannelijkheid af te dwingen, maar het belangrijkste was dat haar leven weer zin kreeg. Vanwege haar computerexpertise gaat ze aan de slag als data-analist in Irak. Wat zij tijdens haar verblijf ziet, doet haar besluiten om gegevens die niet geheim zijn openbaar te maken. Ze vindt dat de Amerikaanse bevolking het recht heeft om dit te weten. Mannings inzet is meer transparantie en aansprakelijkheid van de overheid over de dingen die er in de oorlog gebeuren. Deze actie zorgt er voor dat ze gevangen wordt genomen; soms onder schrijnende omstandigheden.

Het hele verhaal door voel je de worsteling met de genderidentiteit. Het leven in het conservatieve Oklahoma of het Amerikaanse leger is daarbij ook niet bevorderlijk.  Ze weet alleen dat ze net als haar zus wil zijn en bij computerspelletjes speelt ze altijd een meisje. Door de opkomst van het internet kan ze via anonieme chatprogramma’s deze gevoelens uiteindelijk kwijt. In het leger mag ze ook niet zijn wie ze wil zijn vanwege ‘don’t ask, don’t tell’ -policy.

De cover nodigt niet echt uit om het boek op te pakken, al ben ik wel dol op ‘voelbare’ letters en tekens op een boek. Daarentegen sprak de tekst op de achterflap me wel aan. Vanwege de prettige schrijfstijl en chronologische opbouw leest het makkelijk en wil je weten hoe het verder gaat met Chelsea. Het is een interessant boek waarin Manning je meeneemt door haar leven: van het leven in Oklahoma naar het Amerikaans leger en de gevangenschap, maar ook de genderdysforie. De pijn, het niet mogen zijn en het constant moeten verloochenen van jezelf heeft indruk op me gemaakt. Al had ik wel graag meer gelezen over haar leven als vrije vrouw na haar vrijlating. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: non fictie
Uitgeverij: Harper Collins Holland
ISBN: 978402711790