‘Hoe wij het machtigste dier op aarde werden’ – Yuval Noah Harari

ISBN: 9789493295001

Ooit was de mens een doodgewone diersoort waar de andere dieren zich niets van aantrokken. Nu is de mens de baas over de wereld. Hoe kan dat?

Hoe wij het machtigste dier op aarde werden is een informatief boek waarin je ontdekt waarom de mammoeten zijn uitgestorven en waarom er nog maar één mensensoort bestaat. Ook ontdek je welke superkracht ons zo machtig heeft gemaakt. Door onze grote macht zijn er grote problemen gekomen, maar als jij die macht goed gebruikt, kun je er heel mooie dingen mee doen.

Dit interessante boek gaat over een deel van de geschiedenis en is erg aantrekkelijk voor kinderen vanaf 10 jaar (en dus ook voor volwassenen). Niet alleen vanwege de manier van vertellen, maar zeker ook door de prachtige kleurrijke illustraties van de Spaanse illustrator Ricard Zaplana Ruiz die het verhaal versterken.
Hoe wij het machtigste dier op aarde werden is verdeeld in vier hoofdstukken met daarin weer verschillende subhoofdstukken. De onderwerpen die hierin besproken worden zijn: Mensen zijn dieren, De superkrachten van sapiens, Hoe onze voorouders leefden en Waar zijn alle dieren gebleven?

De geschiedenis die verteld wordt, gaat niet alleen terug naar de eerste mens, maar ook over hoe de wereld er toen uitzag. Zo blijkt dat de zeespiegel toen lager was en er andere klimaten waren. Hoewel het niet duidelijk genoemd is, gaat dit deel over de periode van de jagers en de boeren (verzamelaars) die we ook terug vinden in de geschiedenisboeken van school. Ik benoem ‘dit deel’ omdat er op de rug van het boek nummer één staat. Naar alle waarschijnlijkheid komen er in de toekomst nog andere delen.

De combinatie van het vertellen over de geschiedenis is en voorbeelden uit het heden zijn fascinerend en goed gekozen. Het spreekt tot de verbeelding van de lezer. Het boek laat zien dat de verhalen uit de geschiedenis nu ook nog spelen en hoe belangrijk samenwerken is. Zo kun je lezen dat discriminatie niet iets is dat alleen in het heden plaatsvindt, maar dat het in de geschiedenis ook voor gekomen is tussen verschillende groepen mensen.

Doordat de schrijver precies weet wat kinderen leuk vinden en hier met zijn voorbeelden op inspeelt, wordt het boek aantrekkelijk voor de doelgroep en zullen de kinderen het erg begrijpelijk vinden. Hij baseert het verhaal op situaties die kinderen (her)kennen. Yuval Noah Harari stelt soms een vraag aan de lezer. Het is niet noodzakelijk hier een antwoord op te geven, maar het laat hem/haar wel nadenken over bepaalde dingen.

De auteur weet soms de nieuwsgierigheid op te wekken door iets kort te benoemen, waarna hij vertelt dat hij het later in het boek uitlegt. Hij spoort daardoor de kinderen aan om verder te lezen in het boek. Hoewel het verhaal vlot leest, komen er op een paar zeldzame momenten moeilijke woorden voor; veelal wordt het later in het boek uitgelegd.

Doordat details van bepaalde gebeurtenissen nog niet allemaal wetenschappelijk bewezen zijn (wat de schrijver ook vermeld), is er in het midden van het boek een gedeelte waarin vaak het woord ‘misschien’ wordt gebruikt. Bijvoorbeeld: Misschien komt dat wel door….
Hoewel dat natuurlijk logisch is, voelde dat gedeelte enigszins aan als opsomming van vermoedens en daarmee als bladvulling. Gelukkig kan de lezer wel nadenken hoe hij/zij erover denkt en worden er wel mogelijke situaties en interpretaties uitgelegd.

De noot achterin het boek dat we nog niet veel weten over de prehistorie, vind ik een belangrijk punt. Hierin staat dat er ook andere ideeën zijn over de ontwikkelingen van de mens en zijn rol in de oude geschiedenis. Zeker voor mensen met een godsdienstige achtergrond kan dit verhaal voor verschil van inzichten zorgen. Toch is voor iedereen de boodschap achter dit boek erg mooi en belangrijk. Met samenwerken kom je erg ver en zorg daarnaast goed voor de dieren die er nog zijn. Voor je het weet zijn ook deze dieren uitgestorven.

Hoe wij het machtigste dier op aarde werden krijgt van mij 4 sterren.

Genre: kinderboek
Uitgever: WPG Kindermedia