‘Ho-ho-hopeloos verliefd’ – Wendy de Liefde

ISBN: 9798215871263

Wendy de Liefde, aan de naam zal het niet liggen, want liefde speelt een grote rol in dit verhaal. Ze schreef eerder Een streepje tegen (2021) over het feit dat kinderen krijgen niet altijd even makkelijk gaat. Een boek dat ook nog hoog op mijn lijstje staat. Naast schrijven werkt De Liefde als journaliste. Al tijdens het schrijven van Een streepje tegen, bedacht ze dat haar volgende boek zich moest afspelen tijdens de feestdagen.

Ho-ho-hopeloos verliefd is een boek waarvan ik na het zien van de cover dacht, die moet ik lezen! De cover geeft mijns inziens perfect de setting weer van waar het verhaal zich afspeelt. Curaçao tijdens de kerstdagen. De gekleurde huisjes, een wit strand en een kerstboom met bijbehorende kerstman. Bijna moeilijk om je voor te stellen dat er landen zijn waar het hartje zomer is tijdens de kerstdagen, terwijl hier de kerstdagen vooral koud en nat zijn.

In Ho-ho-hopeloos verliefd vindt Kato in de jaszak van haar overleden opa een briefje aan een geliefde die hij erg mist. Om even van alle familieverplichtingen rondom de feestdagen weg te zijn, boekt Kato halsoverkop een vlucht naar het zonnige Curaçao. Hier gaat Kato op zoek naar de vrouw aan wie haar opa Coos het briefje uit zijn jaszak schreef. Door de zoektocht komt Kato niet alleen achter een groot familiegeheim, ook laat het haar zien wat ware liefde is.

Het verhaal wordt vanuit het perspectief van Kato verteld, daarnaast vervult Kato haar vader enkele hoofdstukken vanuit zijn perspectief. Hierin kom je als lezer te weten door middel van flashbacks, over wie opa Coos het op zijn briefjes had en hoe dit voor de vader van Kato is geweest. Door deze hoofdstukken kun je het gedrag van Kato haar vader beter plaatsen en snap je waarom hij zo boos reageert als hij hoort dat Kato naar Curaçao gaat.
Niet alleen Kato, maar ook haar mede personages zijn goed omschreven en komen over als jongeren van haar leeftijd. Zo maakt er eentje een opmerking in het vliegtuig over haar boezem, waarbij je de jongen als lezer al helemaal voor je ziet en het ook daadwerkelijk hoort zeggen.
De schrijfstijl van Wendy de Liefde is gemakkelijk. Door het eenvoudige taalgebruik en korte hoofdstukken leest het boek vlot. De Liefde neemt je mee naar de mooiste plekjes van Curaçao zoals de beroemde Pontjesbrug. Dat het boek daarnaast maar 125 pagina’s bevat, zorgde voor een ontspannen avondje.

Ho-ho-hopeloos verliefd is een heerlijke, korte feelgood over ingewikkelde familiebanden en echte liefde. Dat het zich daarbij ook nog eens afspeelt op een zonnig oord, maakt het perfect voor deze winterse dagen! Het boek krijgt van mij drie sterren.

Uitgever: Dutch Venture Publishing
ISBN:9798215871263
Aantal pagina’s: 125