‘De Wens’ – Nicholas Sparks

ISBN: 9789022597576

Wie Nicholas Sparks zegt, denkt onmiddellijk aan ‘The Notebook’. Dit boek schreef hij vijfentwintig jaar geleden en was een bestseller en een kaskraker. Er zijn nog veel boeken gevolgd en waarvan er ook nog enkele verfilmd zijn. Nu is de Nederlandstalige versie van ‘The Wish’ vertaald. Dit boek had op geen beter moment kunnen uitkomen aangezien het zich afspeelt tijdens de kerstperiode in New York.

Maggie Dawes is een bekende fotografe in de kunstwereld en samen met een vriend heeft ze een galerij in hartje New York. Ze heeft heel de wereld afgereisd en heeft meer dan tienduizend foto’s gemaakt; dit van Botswana tot en met Lapland. Omdat de galerij zo’n succes is, hebben ze besloten dat ze er iemand bij moeten hebben om alles in goede banen te laten leiden.

De reden dat er acuut iemand moet bijkomen is omdat Maggie palliatief is. Ze heeft Melanoom stadium 4 en is stervende. Ze is amper zesendertig jaar oud en na drie jaren van behandelingen heeft ze dit verschrikkelijke nieuws zopas ontvangen; dit zal haar laatste kerst worden. Daarom kan ze niet meer elke dag in de galerij zijn maar gelukkig hebben ze in Marc een goede kandidaat gevonden die zijn hart en ziel in de galerij wil leggen.

Als Luanne en Trinity op kerstvakantie gaan is het aan Marc om ervoor te zorgen dat alles goed en netjes verloopt. Als ze kan komt Maggie ook naar de galerij en al doende geraken ze aan de praat. Dan opent ze haar hart en begint ze haar verhaal te vertellen toen ze zestien jaar oud was en werd weggestuurd om bij haar tante Linda te gaan wonen, dit zo’n vijfduizend kilometer verder. Marc is zeer onder de indruk en wil het volledige verhaal horen wanneer Maggie maar enigszins de kracht heeft om het te vertellen. Tijdens deze dagen aanlopend naar Kerst zijn ze veel samen en er ontstaat dan ook een hechte band. Urenlang praat ze met hem en ze kan echt zichzelf zijn bij hem. Marc, van zijn kant, vindt het een eer dat hij deel mag uitmaken van die periode. Ze helpen elkaar en laten, zo goed als mogelijk, hun kerstwensen in vervulling gaan, hoe moeilijk het ook is voor Maggie om zich nog staande te kunnen houden. Ook doet hij er alles aan om deze kerst voor haar extra speciaal te maken, hoe ziek en ellendig ze zich ook voelt. Het is dan ook voor hem de meest denkwaardige kerst die hij ooit heeft gehad.

Bij de eerste pagina’s zat ondergetekende al met een krop in haar keel als je leest over haar medische toestand en toen stelde ik me al de vraag hoe het verder zou gaan in deze dikke pil van vierhonderd bladzijden.

Je kruipt als het ware in Maggies hoofd en leeft echt met haar mee en wat haar verwachtingen nog zijn in de laatste weken die haar zullen resten. Als ze dan haar levensverhaal begint te vertellen is het hek volledig van de dam en zit je met tranen in de ogen te lezen. Sparks weet als geen ander hoe hij de lezer moet meenemen in zijn verhaal en in wat een emotionele rollercoaster je terecht komt. Het is met tijden ietwat deprimerend maar het boek opzij leggen is geen optie! Komt erbij dat Sparks een indrukwekkende en beeldende schrijfstijl heeft. Je zit als het ware in NY of op het eiland en het is alsof je alles van dichtbij meemaakt.

Dit boek heeft twee verhaallijnen, de ene in het heden waar Maggie en Marc samen tijd doorbrengen en de andere in het verleden wat zich heeft afgespeeld op het eiland Ocracoke toen ze daar als tiener verbleef. Over de tweede verhaallijn schrijf ik uitdrukkelijk niets omdat dit iets is wat je als lezer zelf moet lezen en aanvoelen. Het is in ieder geval een trip naar Memory Lane voor Maggie en ze is verbaasd hoe ze met alles is omgegaan.

Het boek zit boordevol emoties zoals vertrouwen, tederheid, liefde en is tevens hartverscheurend als dat het hartverwarmend is, zeker met de kerstperiode in de achtergrond. Het is mooi om lezen dat Maggie niet echt bij de pakken is blijven neerzitten.

Dit is het perfecte boek om voor jezelf te kopen of iemand cadeau te doen met Kerst. Dit pareltje zou in elke boekenkast moeten staan voor de romanliefhebbers onder ons. Ik geef het alvast door aan mijn dochter die ook een enorme fan is van Sparks.

Dit verhaal zal me nog lang bijblijven en is een van de betere boeken die ik al van Sparks heb gelezen. Ik kijk al reikhalzend uit naar zijn volgend boek! Zet je telefoon uit, kruip onder een fluffy deken in je zetel en geniet volop van dit verhaal, je zult merken dat het je heel wat uurtjes leesplezier zal brengen.
5 fonkelende sterren voor het levensverhaal van Maggie!

Nancy

ISBN: 9789022597576