‘Doodmoe en dol gelukkig’ – Jan Versteegh

ISBN: 9789043926058

Jan Versteegh, welke Nederlander kent hem niet. Ooit begon hij als gymleraar waarna deze duizendpoot opklom tot presentator van o.a. Lingo, maar ook was Jan te zien in verschillende tv programma’s en films zoals Wie is de mol, waar hij de rol van mol met verve speelde! Versteegh is getrouwd met Dieuwertje en samen hebben ze twee dochters Lulu en Bella.

In samenwerking met de Ouders van nu, een tijdschrift voor (aanstaande) ouders, waar Versteegh al verschillende columns voor schreef, schrijft hij nu een boek over de eerste jaren van het ouderschap. Eerlijk gezegd vond ik Jan Versteegh op televisie altijd een beetje het clowntje uithangen. In zijn boek komt van zijn jolige houding weinig terug.

Ondanks dat hij in zijn boek de nodige humor gebruikt, want zeg nou zelf kinderen zijn meest van de tijd gewoon ontzettend grappig en lachwekkend, weet Versteegh ook een serieuze toon aan te slaan. Hij laat zien dat het krijgen van en het zorgen voor kinderen niet altijd even leuk en gemakkelijk is. Iets wat sommige sociale mediakanalen en gesprekken met andere ouders je wel graag doen geloven.

De hoofdstukken zijn in opbouwende volgorde geschreven. Zo vertelt Versteegh je eerst alles wat je volgens hem moet weten over de zwangerschap en het aanschaffen van de (on)nodige babybenodigdheden, waarna hij je alles verteld over de bevalling, kraambezoek, de eerste dagen met de baby tot aan op vakantie gaan met je peuter en dreumes. Vele van deze situaties zullen voor ouders herkenbaar zijn. Het is hierdoor ook gemakkelijk om jezelf in Jan zijn situatie te verplaatsen.

Niet alleen deelt Versteegh zijn persoonlijke situatie, ook heeft hij handige lijstjes met tips. Zoals De dingen die je nog moet doen voor je kinderen krijgt, wat je zoal in de wakkere nachtelijke uurtjes kunt doen (je mail bijwerken bijvoorbeeld ;)) en tips voor als je op kraambezoek gaat.

“Kinderen, het zijn soms net dronken kroegbezoekers, maar dan in miniatuur’’

Niet alleen vertelt Jan over zijn eigen ervaringen. Ook laat hij bekende vaders aan het woord over hoe zij tegen bepaalde ouderschapssituaties aankijken. Zo komen onder andere radio dj Wietze de Jager, zanger Jim Bakkum en acteur Leo Alkemade aan het woord.

Doodmoe en dolgelukkig is een boek over het (aanstaande) ouderschap. Niet alleen voor de vaders maar zeker ook voor de moeders. Korte verhalen over zijn eigen twee dochters, waaruit velen hun eigen situaties zullen herkennen! Doodmoe en dolgelukkig zorgde bij mij voor een ontspannen avondje vol aaah en oowhs van herkenning! 4 sterren voor dit boek.

Genre: verhalenbundel
Uitgever: Kosmos
ISBN: 9789043926058